Tuesday, June 20, 2017

Om alla vägrar gå ut i krig

Hur kriget ser ut förändras. Men det är fortfarande samma sak. Hat och indoktrinering och lögner. I många fall ekonomisk vinning. Om alla hade vägrat gå ut i krig, hade vi sluppit alla krig. Jag minns när jag vapenvägrat och var i Helsingör med Windys lumparpolare, att någon sa att jag svek mitt land. Vilket jävla skitsnack. Jag torkade rövar och bytte stomipåsar för trettio spänn om dagen. De smällde pengar när de lekte krig. Om alla hade vägrat gå ut i krig, hade det inte funnits några krig. Om inte västerlandet varit så makt- och pengakåta, hade vi sluppit imperialismen som fortfarande är betydande för människors tragedier och krig. Och religionen. Och stammarna i Afrika, ja, visa gärna respekt för dem. Säger du. Har vi inte kommit längre? Allt annat förändras, varför inte dessa maktmäns kåthet för krig, att leka med hundratusentals människors liv, men aldrig riskera sitt eget, men aldrig döda eller bli dödade på riktigt. Jag är också rädd. Men jag väljer pacifism. Och de som verkligen varit i krig, alla ni macho- eller pliktpojkar. Eller om ni är äventyrare? eller bara felinformerade gossar? Jag avundas er inte. Beundrar er inte heller. Människor som väljer vapen är alltid fel för mej. Det är själva grunden till de flesta problem. Detta med ära och göra gott, jag tror inte på det. Jag tror på fred utan vapen. Jag tror på fler kvinnor vid makten. Ja, säger du, soldater gör mycket gott. Ja, säkert. Men om alla hade vägrat att gå ut i krig, hade vi sluppit mycket nöd. Om inte svarta (och vita och andra färger) amerikanska pojkar varit så fattiga, om de inte hade behövt lyssna på soldatagenters bullshit och lögner om ett bättre liv, om ont och gott. Hade vi sluppit hämnd och död och hat. Nu kommer de nya, muslimska pojkar som får öronen fulla av samma lögner och löften. Kriget förändras men är samma. Och muslimhatarna som bränner men aldrig kallas krigar eller terrorister. Hur vore det om vi skippade patriotismen och skillnaderna en smula, och såg världen som en helhet? Det är alltid död, och oskyldiga civila. Så har det varit länge nu, sedan civila började skadas i krig (mer än förluster av nära och kära, som det alltid har varit, och stor fattigdom för att krigsherrarna skulle ha allt) under 1900-talet. Nu går snart sista tåget, och krigstågen har hittills inte varit så lyckade. Så kanske är det dags att prova något annat. Nu går snart sista tåget till ett samhälle av solidaritet. Om alla vägrar gå ut i krig, slipper vi krig. Det är så enkelt.

No comments: