Sunday, October 07, 2018

BoIS

Jag har varit supporter (och då menar jag supporter i ordets rätta bemärkelse) till Landskrona BoIS i över fyrtio år (det klassiska, gick till IP med pappa bror, kusiner, farfar för första gången på 70-talet). Jag har varit på många bortamatcher. Jag har stått i klacken, men det var längesen. De senaste mer än tjugo åren har även hemmamatcher varit bortamatcher. Jag har åkt moped från Vollsjö till Sjöbo, tagit bussen till Lund, tåget till Landskrona gått till IP, och samma väg tillbaka. Jag har bott i Limhamn sedan 2005, cykla till Centralen i Malmö, tåget till LA, gå till IP. De senaste åren har det blivit färre matcher, delvis pga familjesituationen med barn. Men främst för att jag har blivit så förbannat trött på de invektiv som de mindre bemedlade fläker ur sej (absolut inte alla, jag älskar när klacken sjunger och stöttar sitt lag, dock kan jag vara utan rasistiska och homofobiska skrik). Jag har blivit trött på att det euforiska förändras till aggression. Jag älskar BoIS, det är inget som kan försvinna. Men jag som brukar stå nedanför klacken vid stängslet och åka tre timmar för en hemmamatch, har tröttnat. Jag känner en olust, inte pga av laget även om de gjort en kass säsong, utan pga de wannabeehuliganer som förstör. Och nu detta i Växjö, skäms! Försvinn!





No comments: