Saturday, October 28, 2006

Sa enkelt i solen

Inga prickar nar jag skriver fran Aten, men ni som fattar fattar. Ni andra far ga en kurs.

Det var min snabbaste och enklaste bok. Den jag verkligen ville ha ut. Jag ville upp i sadeln igen. Tomas gjorde omslaget som var fint, aven om jag aldrig gillade solen med solglasogon.

Dom har sina kulor pa ett snore. Dom gor korstecken ofta, atenarna. Jag tycker om dom. Dom tar det coolt. Jag alskar att ta det coolt. Jag avskyr nar jag inte gor det, nar jag fangas av var vasterlandska tradpraktighet och stress.

Sa enkelt i solen var en oerhort viktig bok. Jag larde mej att beratta. Beratta om nan annan. Det var en lattsam bok att skriva. Men jag kanner annu hardheten under.

Igar tog jag en taxi till Glyfada. Sa sag jag havet och bad chaufforen stanna. Varfor aka langre an man behover. Simmade och flot i det salta havet. Jag lever har. Jag lever. Jag ar nastan grek.

TILL ALLA SOM INTE VILL FORSTA.
Varfor vara indignerad? Varfor med alla medel forsvara sej sjalv och attackera?
Varfor sager en, enligt flera, trevlig och klok manniska (ja, Jonas Bergh), upp bekantskapen? Varfor forbjuder han? Nar han vet att han inte kan forbjuda. Kan det vara sa att han vill att ni ska borja tanka sjalva. Att ni ska forsta att det inte handlar om hans bocker, hans person.
Forsok nu komma ihag att det borde vara prickar.
Kan det vara sa att ni ar ute pa en aker och aker?
Och man ska inte kora dar, nar det regnar och blaser och man sjunker. For man sjunker.

Aten. Vi firar en stor dag idag. NEJ-dagen. Vi firar, eller ... i alla fall min mamma (som var en del i Aten forr), har en nasa som en grekisk gudinna, hon sag ut sa i unga dar. Och jag ar fanimej mer nasmassigt grek an manga av dom fejkgreker jag ser overallt.
Men dom ar som dom svenska blattarna, dom slarvar med spraket. Det ar rena grekiskan for mej.
Men vi firar NEJ-dagen. Nej till italienska fascistmilitar-baser i Grekland. Nat sant kan vi inte fira i Sverige. JA-dagen, i sa fall. FEG-dagen, da vi blev innerliga med tyskarna, nazisterna, rasistmordarna.

Sa enkelt i solen var en viktig bok for mej att skriva. Att lara mej att komma in i andra manniskor. Att beratta deras historier. Jag tog mej vidare fran det. Jag var nynykter och satt pa bibblan i Malmo och skrev och kande mej duktig. Jag jar inte duktig. Jag ar bara en manniska som tror att man ska bry sej om andra.

Ett NEJ. Ett JAG FORBJUDER, ar kanske inte alltid det det verkar vara. Det kanske ar ett satt for dej att ta bort luddet fran din navel och titta lite langre in.

5 comments:

Daniel said...

Så enkelt i solen är den enda av dina romaner jag inte läst. Tycker de fyra jag läst är bra, allihopa men har två favoriter.

Jonas Bergh said...

Sa enkelt i solen ar mest intressant som en forbok till och fortsatta vidare bort, om den ar en av dina tva favorietr (vilket jag tror) sa kan den vara kul kuriosa. Den finns pa bibblan, och nagot ex over har jag kanske.

Daniel said...

Kan jag köpa den av dig då?
Jag har ju inte möjlighet eller lust att låna böcker. Om det går.

Anonymous said...

Ja, det borde väl gå. Om jag hittar nån, har inte så många kvar. Annars får du väl låna mitt lånekort.

Safa Sadat said...

Hej alla, jag heter Safa El Sadat, jag är gift i 20 år med min make och vi har två son, äldste en 16 och yngre är 11 år. Min man älskade mig mycket men det blev till en punkt när han engagerade sig i en affär med en kvinna som är hennes kollega. Jag föreställde mig det aldrig men på något sätt förändrade hans inställning till mig och barn, hans sena kommer från jobbet fick mig att tänka på saken, även på mitt 20-års bröllopsdag i mars håller jag mig borta från sex eftersom vi lovar att göra det på bröllopet jubileumsdagen, 15 dagar före bröllopsdagen, medgav han att ja han hade sex med sin kollega.
Han förde henne i min säng när jag var ute på jobbet, det betyder att mina känslor var helt värdelösa för honom, mitt mentala tillstånd är full av ångest, jag tror att jag inte kan glömma och återhämta smärtan, den här kvinnan hade full kontroll över henne och jag ville aldrig göra det med våld, hon vill vinna över mig när hon är skild, hon sa att hon var avundsjuk på vårt förhållande och att hon kommer att förstöra mig genom att ta min man. Jag var tvungen att diskutera det med en vän som bad mig hitta ett bra stavaggregat, för det första trodde jag aldrig på den här Cast-stavningen men jag måste prova förrän när jag kom över PROFET NOSA UGO-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få tillbaka sitt ex och hjälpa till att fixa förhållandet och göra människor lyckliga i sin relation och några andra berättelser om andlig sjukdom och mer.
Jag förklarade min situation för honom och han hjälpte mig att utföra några böner, några örter och rötter och ett litet offer som jag gjorde, och inom 7 dagar kom han tillbaka för att be om ursäkt och det var bara ett mirakel för mig, jag är glad idag att han hjälpte mig och jag kan stolt säga att min man nu är med mig igen och att han nu är kär i mig som aldrig tidigare.
Behöver du någon hjälp i ditt förhållande som att få tillbaka din man, hustru, pojkvän, flickvän, vinna lotterier, örtmedicin mot sjukdom, HIV, könssjukdomar, astma, artrit, könsbräcka, stroke eller någon sorts sjukdom, andligt problem , Jobbfrämjande, tittare som läser mitt inlägg som behöver hjälp med eventuella livsutmaningar bör kontakta PROPHET NOSA UGO och du kommer att vara glad att du gjorde det.

E-post: nosaugotemple@gmail.com
WhatsApp: +34631686040