Saturday, April 19, 2014

Stundtals slirig Hassebok

Bara för att Hasse Kvinnaböske (och Björn Afzelius) har många fans som girigt slänger sej över en första biografi över idolen, behöver väl inte boken vara alltför ofta kronologiskt hoppigt (slarvigt) skriven?
Jo, tydligen.
Annars är det en tjock och läsvärd (för den Hasseintresserade) bok som går under namnet Jag har skrivit mina sånger, många bilder och den tar sej antagligen så mycket in under skinnet på Hasse som du kan begära av författaren (Michael Nystås) som är en dyrkande journalist (som ganska länge regelbundet skrev om dansband i Aftonbladet, texter jag förbluffande ofta tog del av, precis som jag gjorde med Svensktoppen innan de nya reglerna).  
Och Hasse är ju Hasse, han verkar genuint god och nästan alltid på de utsattas sida.
Men det är ändå skönt att ta en ordentligt frisk dusch Svante Thuresson och känna exakt spontant sväng och perfektion, inte skitigt men äkta och knappt en dålig låt, för hur jag än vänder och vrider på min märkliga kärlek till Hasse så är det lite tröttsamt att hans stora sångkatalog trots allt bara innehåller ett tiotal låtar som kan kallas riktigt bra (i min värld). 

 

No comments: