Saturday, December 26, 2015

du borde förstå att vara tacksam


ibland är jag nere i smutsen
och jag tycker att de gråbruna sparvarna i luften
suger musten 
ur mej (den gråbruna patetiska längtan)
och dagarna utan lusten
då var det bättre med måsarna
för de älskade havet (men deras skrikiga desperata ängslan)
och jag älskade lugnet (kändes som ett fängelse)
som jag kunde få vid det vilda i havet (som småsten som rullade)
vågorna som rullade in
men att känna en annan stillhet (gråsparvarna)
att leva i en annan frihet (att lära sej till ett lugn)
att vara inhägnad i en dunge (där gråsparvarna flög stilla en stund)
att gå till människa från att vara en bortskämd snorunge (sluta larva dej)
det mjuka det trygga det blyga (att aldrig riktigt varit nära en tjej)
det gröna som brunt och guld
att vara en friare unge
att vara äldre i sämre skick (igen)
att förstå att en kung
kan vara något annat
att ha sprungit spikrakt snett men aldrig stannat
att vara ung utan att vara ung
i en inhägnad hage utan skuld
en regnbåge i sikte
guld (och min syster säger det för andra gången ikväll: ”man måste känna tacksamhet”, och hon pratar om sitt jobb och vi pratar med barnen om julklappar och tacksamhet och det regnar och är en härligt grå jul och hon säger det igen, och vi är i den åldern, att vi måste känna tacksamhet, i den åldern, när man förhoppningsvis förstår, att man ska vara glad att man lever, att barnen lever -att man kanske ska vara tacksam att man har barn som älskar en - att ens älskade föräldrar lever, att … det lilla frö av något bra som jag är, är så litet, men jag kan kasta skalet i havet och det … lovar jag dej … ringarna på vattnet … sprider sej så mycket bättre om du skickar – och nu måste jag berätta om karma, om en flicka som heter så och jag stod utanför en skolsal med våta kläder och mamman skrek: ”var är karma, var är karma!”, och jag visste inte då att det var hennes dotter hon skrek efter, men … my name is Earl, karma, det är något visst med att ärligt känna, tänka, ge och förmedla, skita i huruvida man får något tillbaka, göra det för att man vill göra det, bry sej om någon annan …)

No comments: