Monday, February 22, 2016

Gamla fina bitar

Har alltid skrivit på olika platser, alltid haft en anteckningsbok med, eller skrivit på kvitton eller på de tomma sidorna i slutet eller början av en biblioteksbok.
Skrivit för hand.
Jag är bra på att skriva för att jag tycker att det är kul, att träningen är rolig.
Det finns en massa saker jag är dålig på, för att jag tycker att det är tråkigt. 
Jag kan vara väldigt flitig, om det är kul. Annars är jag en lat person, en lustperson.
Nu lyssnar jag på Zarah Leander, Lasse Dahlquist och Harry Brandelius. Det är kul och inspirerande.
Just innan jag fick den här lilla datorn hade jag börjat förändra mitt sätt att skriva (innan var det alltså för hand, på bibblan, caféer, bänkar, tåg och barer, sen in i datorn hemma), mycket för att jag har ett så gediget omfångsrikt material i datorn, som behöver redigeras grovt. Och jag har inte alltid tålamod att sitta hemma i åtta timmar varje dag. 
Det finns nog de som skulle tycka att det jag skrivit borde hålla för publicering, att det borde skickas till förlag bums! Så är det inte. Så är det förhoppningsvis just innan midsommar.
Men det är jävligt bra skrivet.
Men det är inte bra litteratur, än.
Det är många bra enskildheter, men helheten håller inte. Jag måste ta bort bra saker (kanske dyker de upp i novellsamlingen).
Karl Gerhard, Ernst Rolf, Ulla Billquist, Annalisa Ericsson och Karin Juel: ”med käckhet kan man komma långt, men med fräckhet kan man komma längre.” Glöm inte det!
(Och nu skriver jag om en vuxen man, om hans fru och hans dotter. Jag börjar bli för gammal för fadersuppgörelserna, jag måste hantera det som komma skall, jag ska vara stor nu.)

No comments: