Tuesday, April 26, 2016

du räddade mej då

där gick vi över broarna
den gråa tunga betongen
där flimrade det i floderna
hur dina ögon glittrade
floderna, alltid floderna
hur vattnet skrek och vred sej, skimrade
så längesen, när tågen ångade
när vi reste runt i Europa
minns du blombuketten i Paris
minns du floden i Bristol, en snurrande frusen gris
vilken fart ett flytande kan ha
men att drunkna i ett hav
men att kedjas av krav

nu står jag under broarna
nu finns det lite kvar
minns du de polska vandringsskorna
så många cirklar jag gick i dem
det är så längesen
det är tiderna som var
nu finns nästan inget kvar
minns du ölen i PET-flaskor på festivalen
hur du svimmade i värmen
hur jag frös i en sekund
men reste mej och flög med dej
minns du floderna, floderna
minns du flödet
en onsdag i Köpenhamn
när jag var så rädd för döden
hur jag släpade in dej på baren
jazz, en halvtrappa ner
hur du aldrig var vackrare än då
blek och medvetslös
att jag aldrig blev starkare än så

nu har jag sovit under broarna
nu är jag en av förlorarna
det är vackra morgnar här
men infruset kalla
hur solen skimrar i floden
hur jag vandrar igen på gatorna
men med helt andra ögon
men jag har min lägenhet kvar
jag har rika föräldrar
jag har en helt annan trygghet
det finns råttor under broarna
de är vinnare bland alla förlorarna
det finns duvor som inte är vita
det finns skelett
det finns människor som kommer hit för att skjuta
alltså, att njuta
de gnager av mej benen, jag är bara fett
du vet att det kanske är en mardröm
men den ligger så oerhört nära
du pratar om semester och barnen
kära, jag hoppas att de får bli kära

det blåser snålt i april under broarna
jag minns våra böcker, sida vid sida
att det var våra
att vi inte skrev våra namn
jag minns sista gången i Köpenhamn
wienerbröden med choklad i
hur vi var livet, hur vi var vi
det är salt i tårarna nu
det är längesen nu
det var när tågen ångade
det var de andra sångerna
de som sjöng är döda nu
Prince och David Bowie
det var jag och det var du
och floderna, alltid floderna

No comments: