Tuesday, December 20, 2016

Peps

Vi brukade åka till Ven i juli under några år på 90-talet, när Peps spelade med Fjellis och Bosse Skoglund på en krog. Det var mest blues. Vi tältade och kastade frisbee och lite andra grejor. Det fanns ingen bankomat på ön. Det var då Pink tog färjan til LA för att hämta pengar. Det var då han träffade en stockholmare på vägen tillbaka. Som frågade om Gipsön. "Vad är den gjord av?" "Plywood", sa Pink. "Men varför är den vit?" "Dom har målat den." Den historien har jag berättat många gånger. Det var djupare dalar och kanske högre toppar på den tiden. Det var fattigt. Det var som att vi måste höja glädjen extramycket när den väl kom. Det var drömmar som inte slog in. På det viset är det mesta sej likt. Men det gjorde ondare då. Och jag är nog nöjdare nu, lugnare. Men Peps fyller 70 och han är för alltid en av de största och viktigaste. Jag minns dagarna i lägenheten på Öresundsgatan. När jag blev författare på riktigt. När Spelar för livet just hade kommit. Hur jag bara lyssnade på den och Leonard Cohen. Upplevde min första besatthet i att måste skriva, måste berätta, och att jag nästan kunde det.


No comments: