Saturday, April 29, 2017

Jag har inte råd att vara bäst

Jag skriver bara bra böcker. Jag är lite trött och jagad av tiden och pengar som jag behöver ha in. Jag lyssnar på Nick Cave. Jag skriver aldrig spekulativ dynga för att tjäna pengar. Jag ska försöka skriva klart två böcker innan hösten är klar. En ganska kort roman (150 sidor) och en blandning av prosadikter och noveller. Jag har bombastiska mästerverk i mej. Men jag hinner inte. Jag har inte råd. Jag skriver hellre trettio bra böcker än fem skitbra. Jag måste ha det så. Jag skriver inte skit. Jag har inte gett ut en enda dålig bok. Men det hade varit kul med pengar och tålamod, trygghet. Det hade varit kul att skriva det långa mästerverket. Men ... jag gör ju den här fresken, jag gör ju alla dessa böckerna, de blir till slut tillsammans ett mästerverk. Varsågoda!

No comments: