Thursday, March 01, 2007

Dolken från Malmö

En knivman smyger omkring på mina vägar nu, där jag brukar cykla, och promenera i mina präktiga gummistövlar som jag fick i julklapp.
Jag gillar att vara vid hamnen i Limhamn, bland hoddorna och båtarna, och minnas när det var färjeläge. Minnas min barndom och drämmarna då.
Jag tycker om att cykla ute vid campingen i Sibbarp, förbi Barnviken och upp mot brofästet, i skymmningen, på kvällen när det är mörkt. Att lyssna på musik och cykla och tänka fritt om saker som händer i böcker jag skriver. Eller, bara tänka på allt som är en givet, möjligheterna livet ger en.
I dimman, och på en sträcka finns inget ljus alls, det är en kittling, men bara för att jag vet att inget farligt kryper upp och hoppar mot min rygg.
Tills nu.
För en knivman smyger på mina vägar nu, hittills koncentrerar han sej på kvinnor med hundar. Hittills.

10 comments:

Kuffen said...

Knivman? Fan vad meningslöst. Koppla en redig halvnelson på honom om du ser honom.

Vad är egentligen en hodda? Samma som vi svenskar kallar hydda?

Anonymous said...

Bod

Anonymous said...

Just det, bod. I det här fallet fiskebod, många med skrosten, gubbarna röker fiskarna där. Och sitter och snackar skit. Jag snackar inte men vi nickar hallå till varandra, särskilt nu när jag har gummistövlar.
Jag har en plan, nämligen, när vi får ett barn till kommer jag att behöva ett nytt arbetsrum, jag tänker infiltrera mej bland fiskegubbarna och kanske komma över en hodda en dag.
Fan trot.

Windy said...

Men det blir ju lugnt och skönt i kolonin nu när ni stänger ute de unga männen i sina flotta bilar.

Anonymous said...

Min mamma brukar också köra genom ibland, Johanna har också gjort det.
Jag har inte märkt så många av dom fina bilarna.
Men, i sanningens namn, det är många som kör i femtio, och det är fort på en gata där många promenerar, barn cyklar, åker skateboard, med mera. En unge höll på att bli påkörd av en snabb bilist i min ålder i höstas, bilisten hade till och med mage att läxa upp grabben, innan vi (några rådiga kolonister) ingrepp.
Trafikidioter finns överallt.
En återvändsgränd bör vara en återvändsgränd.

Anonymous said...

Befri Nørrebro fra politi!

Anonymous said...

Serveras ostron på bullen?

Anonymous said...

Det tror jag inte, mer än vid specialtillfällen. Jag har aldrig ätit ostron.
Förresten, tåget från Lund till Malmö 15.15, går det vidare till Köpenhamn? När? Jag har en gammal tidtabell, men måste ändå in till Nörrebro och befria politin från medelklassungdomar från Sverige.
Äh, jag vet inte. Låt dom leka rommen å sej. Snutarna får träna på sitt och ungdomarna har något att mala om när dom sitter i radhuset om femton år. Som 68-generationen. Som Springsteen -75 på Konserthuset. Alla minns det, ingen var med.
Som nån sa om Woodstock(?) den som var där kommer inte ihåg det.
Eller nåt.
Nä, Danne och jag håller oss nog till Vesterbro där dom andra gamla uvarna har sina bostadsrätter.

Daniel said...

Det går direkt. Ostron är verkligen något extra. Ha det så trevligt i storstan, jag kommer på söndag, är ni kvar då?

Anonymous said...

Tack.
Förhoppningsvis inte, men man vet aldrig. Fast det gör man nog i det här fallet.