Thursday, April 23, 2009

Fiktion kring Jonas Bergh från nittiotalet, till mina nära

Jag började skriva deckarnoveller innan jag fyllt tio, sen blev jag kär i en tjej när jag var fjorton. Då hade jag redan skrivit låttexter i flera år. Men jag började skriva en sorts dikter då.
Sen blev det noveller och outgivna romaner. Men rockstjärnan i mej höll inte tyst. Han visste att han spelade och sjöng för dåligt. Så jag började skriva dikter för uppläsning. Detta är en av dom.

Den skalar du bort
min älskling
Den får aldrig chansen
att gro i din mage
Den tog min morfar
Den tar aldrig dej
Den ska aldrig bränna dej
Jag ska alltid rädda dej
Jag ska alltid skydda dej
från den stora stenen som aldrig
ska få landa i din mage
Jag ska spränga den
Jag ska slänga mej och fånga den
i mina taniga händer
när den faller mot din kropp
som jag aldrig ska låta försvinna
Som jag aldrig ska låta någon gräva ner

Du ska inte vara rädd
Jag är inte starkare än andra
inte större
inte bättre
Men du ska inte vara rädd
Den stenen ska aldrig få chansen
att gro i din mage
Den tog min morfar
Den ska aldrig ta dej

Det kanske kommer arga presidenter
som ringer till fega advokater
som slickar dina ben ynkligt
och skyller ifrån sej:
Det var inte jag
jag kan inte hjälpa det
Då tar du på dej kängorna
som vi köpte på överskottslagret
Då måttar du en spark
mot hans smörfeta huvud
och säger:
Jag gör det inte nu
men jag kan göra det när jag vill
Glöm aldrig det

Den stenen tar dej aldrig
Den tog min morfar mitt i sommaren
när han kapade gräs med den slöa lien
Den tar aldrig dej

Det kommer kanske poliser
och ordningsvakter från diskoteken
Kom då
Bara kom
Vi tar dom
Och du kan till och med vila dej
jag tar dom med min gamla hockeyklubba
på ett kick

Kungarna och dom skönhetsopererade drottningarna
blir kanske också arga
Det kommer kanske våldsamma soldater
men var inte rädd min älskling
när dom slungar sina giftiga stenar
Jag står där i min hockeyhjälm
och jag är jävligt pissed off
Dom kommer aldrig att ha en chans
Vi tar dom älskling
Varje gång tar vi dom
Låt dom bara komma
Var inte rädd för det svarta min älskling
Var inte rädd

No comments: