Thursday, December 12, 2013

Arbetsstipendium

Ungefär såhär:
Jag har valt det här livet. Jag kan bara det här. Skriva böcker. Det var egentligen inte ett val. Det bara blev så, självklart, jag bara gör det här. Skriver böcker. Det är mitt liv. Det är det enda jag kan tänka mej att göra. Jag är inte dum i huvudet. Jag skulle nog kunna få ett annat jobb, ett riktigt jobb, ett normalavlönat jobb. Eller? Jag vet inte. Det är inget alternativ. Jag gör det här. Jag skriver böcker. Det är inget val. Det är vad jag gör bara.

Ungefär såhär:
Varje gång någon lånar en bok på biblioteket går 1,37:- (1,41:- fr o m 2014) till Sveriges Författarfond.
Av dessa pengar betalas ca 38% ut till författare enligt principen mer utlånade böcker, mer pengar. Då är det barnboksförfattarna som dominerar.
45% av pengarna går till olika sorters arbetsstipendier. Dessa stipendier söker man och det främsta kriteriet är kvalitet på det du har publicerat sedan du senast fick ett stipendium. Det tas även hänsyn till behov. Är du multimiljonär behöver du kanske inte pengarna.
Av de som söker stipendier är det 15 - 20% som får.
Jag har under femton års tid gett ut tretton böcker och fått olika stipendier från olika håll, men mest från Författarfonden.
Idag kom ett brev därifrån. Ett JA eller ett NEJ?
Det är en mycket speciell känsla just innan man öppnar, just innan man ser.
Jag såg: "Femårigt arbetsstipendium"
Det innebär att jag får strax över 70 000:- kronor om året i fem år.
Det ger mej en möjlighet att i lugn och ro (nåja, jag måste ju få ihop några kronor till på ett år) skriva böcker.
Jag känner givetvis glädje (och tacksamhet), men starkast är känslorna av bekräftelse och lättnad.

No comments: