Monday, May 19, 2014

Myrorna myllrar


Nu bor vi i ett litet radhus och myrorna kryper på ytterväggarna, kryper på diskbänken och det är en ständig kamp, människan mot myran, den mörka ohyran.
Men det är skönt och lugnt. Döttrarna och jag har bytt umgänge, det skedde igår, men först badade vi i havet som hade lugnat sej och på kullen bakom oss låg den gamla borgen som jag aldrig promenerat upp till.
Du behöver ha något kvar.
Du ska ha en sten som väntar att rullas upp och rullas ner, men jag har ingen brådska, jag försöker rulla så lätt som möjligt över topparna ner i dalarna.
Så ofta ser jag de som kravlar i de våtaste lerigaste dalarna, hålorna, de vars toppar når mina anklar.
Och ibland räcker inte mina pengar. Men de räcker. Vi är här av egen fri vilja, av egen lust och önskan.
Vi är alltså hos barnens farmor och farfar i La Cala de Mijas och äter prisvärd grillad sjötunga på en liten restaurang med pappersdukar över plastdukarna.
Till frukost äter barnen havregrynsgröt som hemma, en gradvis anpassning till hemkomsten.
Men idag ska jag (i det tacksamma livet) gå till poolen och simma trettio längder, gå igenom lite manus eller skriva till några episoder för hand, ta en promenad längs stranden och sen upp till biblioteket och låna Camilla Läckbergs senaste på spanska medan ordningsmaktens båtar jagar smuggelbåtarna från Afrika i den hårda verkligheten där en människas liv (en människas hela tillvaro, varje andetag, varje smutsig transaktion) kan handla om att lida för att betala tillbaka en bluffskuld.

No comments: