Thursday, October 02, 2014

Kort cykeltur längs Minnenas allé

Ibland lämnar jag Limhamn och cyklar på Malmös gator som en annan man. Med sushi i magen och regnet lurande i den fuktiga luften svängde jag vänster mot Värnhem. En kväll som hade blivit stilla och AG har blivit Coop och mycket är annorlunda men restaurang Fregatten är kvar. Lundavägen där Windy bodde på tidigt 90-tal och det är när jag cyklar förbi hörnan där Värnhems krog låg (en rå dansk stämning och vi satt där efter att Kattis och Kristian hade flyttat och det blev något jidder) som jag kommer på att det är den förste oktober och att det är exakt tjugo år sedan jag flyttade till Malmö, till en liten etta på Brobygatan som jag tog över från (dåvarande skrivarstudenten och nuvarande popstjärnan) Jenny Wilson. Kanske är det nostalgin, kanske är det verkligheten (säkert en blandning) eller också bara glömskan och romantiseringen av fattiga kvällar på flipper- och dartkrogar, ensamhet och frustration över att aldrig brejka (den har jag kvar), men jag minns det som en härlig tid.

No comments: