Tuesday, May 24, 2016

sen dundrar lastbilarna på bron

det är splitter överallt
det är splitter som ett underbart ljus
jag vill berätta om det särskilda lugnet
hur stenarna flyter på havet
som är alldeles stilla nu
och tången som flyter på stenarna
att allt är fåglar och mjukt
sen kommer vattenscootrarna
som ett bryt i den skånska idyllen
sen dundrar lastbilarna på bron
med flyktingarna som hänger under
som stör den fridfulla ron
som spräcker våra ljusaste stunder
nu kommer Tom Petty
Don´t come around here no more
jag har spejat mot Köpenhamn i fyrtiosex år
nu speglar sej bron i sundet
det alldeles stilla havet
nu blir en anka våldtagen
jag kisar, ser bron i solen som går ner
nu dunsar någon och spricker
det hinns inte med några skrik
när du är ett mosat lik
nu stängs livet för en till
och en till
du är bara en av många fler
för det är vad vi vill
att stänga lite till
Tom Petty sköt också heroin
jag träffade en kompis igår
vi pratade om Stisse som stammade
det var där min kompis brorsa dog
han sköt också heroin
man får försöka stå ut
den här kvällen är så fin
jag ringer dej och fryser
jag har badat i havet
mina badbyxor hänger på cykeln, droppar
jag ringer dej och ryser
berättar om våra kroppar
om hur allting är orange eller rosa
"man måste få vila", säger du om en av mina dikter
"nä, man får aldrig vila"
nu har ankorna lugnat sej
nu är gruppvåldtäkten över
havet har slutat gunga
solen sjunker fortare nu
jag vill stillna i detta nu
men Tom Petty slutar inte sjunga




No comments: