Monday, May 30, 2016

Litteratur och kultur från Landskrona

Det var alltid några härliga augustidagar i slutet av 90- och början av 00-talet, under Malmöfestivalen, när Kulturmanegen låg i Magistratsparken. Man kunde hänga där hela tiden, dricka Festivalöl, se på film, höra litteratur och musik, se på dans. Många av Malmös yngre kulturarbetare fick en chans att visa upp sej. Jag fick också var med. Jag läste lunchpoesi, jag sjöng med bandet Kamraterna, L.T. Fisk och jag satte upp våra lilla show, "inget för kräsmagade", som en recensent skrev. Jag har alltid tyckt att något sådant borde finnas under Landskronakarnevalen. Nu blir det åtminstone en miniversion i Landskrona, Slottscaféet den 29e juli, 14-16. Jag vill presentera litteratur, musik, och foto vars skapare har sitt ursprung i Landskrona. L.T. Fisk spelar igen, Petra Mölstad och Josefin Brodell läser dikter. Thomas H Johnsson och jag pratar om vår bok En sista blues från Landskrona. Och kanske någon överraskning! Vi ses då!

No comments: