Thursday, February 20, 2020

natten, Bosse

vad gör du, natten
varför väcker du mej så
dina tassar, lilla mus
dina klor
fast ändå inte här
på bröstet och det svider
varför drömmer jag ändå
dina tassar, lilla mus
jag vill inte hata
jag vill inte sakna
gatan tom och tung
skimrar våt, kanske blå
den här bluesen, Bosse
Robert Johnson, weiter weiter
jag drömmer om en hund
en lunkande Basset
jag passade en som hette Texas
han var en springande sten
jag var en åttaårig vante
längs havet ska vi gå
jag ska smeka dina snoriga öron
du ska heta Bosse
min lärare i Skurup
han lärde mej att så
fröna till att skriva
gå och gå och gå
gatorna i Prag
jazz som litteratur
feeling inom ramen
en Basset, en hund i moll
som lever i dur
vad gör du, natten
varför väcker du mej så
och alla dessa drömmar
jag vet
för att gå och gå och gå





No comments: