Tuesday, July 11, 2006

Korta inblickar i knoget som präglar den skånske eleganten

Igår fick jag prickar på armarna. Den jävla häcken. Men nu är den klippt i alla fall. Så får vi hoppas att den kommunale kontrollanten blir nöjd. Klockan tio cyklade jag hem från stationen längs ribban. Och kände att jag bara måste, jag måste rensa flygfäna ur mitt ansikte.
Hoppade i plurret vid hcp-badet. Bara jag och en bandspelare eller en gitarr från förr som några ungdomar lyssnade till längre bort.

Jag ska skriva en deckare!
Sen ska jag köpa en buss utan tak så ska vi åka runt i omgivningrana, jag och Ulf Brunnberg, och prata om allt kusligt som hänt, och jag ska peka och säga att där var det, och där, och där.
"Och allt detta beror på skatterna", ska Uffe säga och rätta till solglasögonen, "skatterna och allt annat jag skrivit insändare om i lokalpressen."

Men det blir en Malmöbok. Sparbanksstiftelsen och ABF betalar. Ungefär femton författare och journalister ska skriva. Jonte Bergh är redaktör och gör en bok som ingen (mer än Boel Gerell) behöver skämmas för. Dessutom får jag en okej månadslön i ett halvt år. Ett sätt att leva, det också.

11 comments:

Anonymous said...

Är det en idé från Bertil Johansson och Gunilla Kronvall eller kommer den direkt från Sabina Dethorey?

undrar

Crister

Anonymous said...

Kan antologin inte heta "Listig i Limhamn"?

CE

l.t. fisk said...

Får gratulera till halvårslönen, då. Grattis, grattis. Du täcker upp dina två hemstäder märker jag. Nu är det väl bara Vollsjö och där vid det där stället i Halland kvar, vad det nu heter. Kör hårt.

Anonymous said...

Jag bara skämtade. Ibland är man beredd att sälja sin gamla farmors lik för ett skratt.

De bästa!

Crister

Anonymous said...

Crister: Det där är en annan bok. Min idé kommer direkt från mej själv, och nej, det är ingen särskilt originell idé. Men ett jobb som är roligt och ganska avslappnat.
Förra året gjorde jag en Landskronabok, i år en Malmöbok. Nästa år blir det väl Skåne, och sen världen.

Listig i Limhamn är namnet på den andra fristående delen av min deckarserie, givetvis.
Den första heter Lost i Landskrona.

Daniel said...

Den tredje?

Vilse i Vollsjö?

Jonas Bergh said...

Just det.

Daniel said...

Hittade din "Alltid denna förbannade jakt" på antikvariat för ett tag sen förresten. Tyckte om den, de paralella historierna är trevliga och verkliga, histoiren om scoutstugan i barndomen var rolig. Är den baserad på en verklig händelse?
Man blir ju lite nyfiken.

Anonymous said...

Daniel: Det är väl preskriberat nu, så: Ja, scoutstugan bygger på en verklig historia, fast inte riktigt. Men visst har det brunnit i dom trakterna, och både jag och min brorsa har varit i närheten.
Jaså, den fanns på antikvariat, själv har jag nästan hundra ex under sängen i kolonistugan, dom fick jag när hon som hade förlaget flyttade. Vi hade spänt bågen lite för hårt när den boken kom. Den sålde ungefär lika mycket som den första, men vi hade trott på fler.
Så kan det gå.
Den är nog ganska bra, boken, men omslaget borde vinna något pris.

Daniel said...

Det är inte utan att man avundas. scoutstugan i vinslöv borde gått samma öde till mötes. Den stugan där jag kysste någon första gången, var elva, hon hette jennifer och sov.

Omslaget kan nog slå en del rekord. Köpte boken och samtidigt Dekius Lack - Bogsera mig till refugen. En bakhållkille jag bara hört talas om och som verkade lite väl mycket Lund. Men den var bra, den också. Man kan ju undra lite hur mycket försäljningssiffror och omslag hänger ihop. För innehållet var det inget fel på.

Jag gav 40 spänn för din bok på antikvaritatet i korsningen föreningsgatan/amiralsgatan.

Anonymous said...

Hej - ett bra namn är

Havererad i Hässleholm.


Det har jag erfarenhet av.

Göingehålan där tågen tröskar tystnaden.

förresten försöker jag stapla orange och lila tystnad varvad med dopade dahlior på eldorados hemsida.

http://www.sr.se/p2/eldorado

kjell alinge