Wednesday, July 11, 2007

Do the carnivala

Onsdag som snart blir torsdag. På Thomas blogg (thomas1nordbor.blogspot.com, tror jag) skrivs det om metadon. På Aftonbladets kultursida skrev häromdagen Gunnar Orhlander (inte för första gången) om sin inställning till saken.
Jag är för.
Men, precis som Orhlander, går det alltid att diskutera HUR?
Jag vet flera som varit motiverade (som det heter på soc), som verkligen har velat lägga av, som inte vill leva skitlivet med heroin längre. Och kö och kö och kö. Och i sammanhanget man lever är det lättare att fortsätta skjuta, röka, än att fortsätta vara helt väck motiverad i upp till ett år. Folk dör på det viset.
Det blir hål i skyddsnätet och det skiter man i. För i Sverige knarkar man ju inte.

Men att leva ett helt liv på metadon eller subutex, är det bra? Jag vet inte.
Tolvstegsprogrammet? Bör man inte köra mer på det? Jag vet inte.

Jag är alkoholist. Jag kör lättölsvarianten. Den funkar för mej.

No comments: