Wednesday, June 12, 2013
Jag läser amerikanska ikoner och fröjdas hårt. Ångesten. Teaterpjäsen i inledningen, amatörerna. Det pinsamma livet. Det omöjliga livet. Pretentionerna, ambitionerna som kväver allt. Det är en becksvart ångest ofta i Revolutionary Road av Richard Yates. Jag minns när jag nästan stannade efter varje steg, i vuxen ålder, gräver jag nu? Går jag in i en återvändsgränd nu? Blir jag den jag inte skulle bli nu? Philip Roths Envar börjar på kyrkogården och man följer huvudpersonens liv genom hans hälsotillstånd, kroppens tysta skrik och de två sönerna som vi aldrig hör prata, som säger så mycket. Så mycket hat som jag tror sipprar ut. Kan man gå tysta ett helt liv och missförstå varandra, gärningarna? All sorg och frustration som aldrig blir luftad ordentligt, aldrig nergrävd ordentligt. Bara skaver vidare och vidare, tillräckligt mjukt för att knappt märkas, tillräckligt hårt för att vara ständigt närvarande. Det är mera sällan nu, men jag stannar ibland, minns att jag stannade ibland, på en trappa till ett hus, på en brygga, en pir, på ett färjedäck med en räkmacka som väntar, öl, citronvand, och tänk att det blev jag. Jag läser amerikanska författare och fröjdas hårt.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Ah! Bra skrivet. Jag vill gärna läsa. Philips Roths senaste roman var skitfin: Teh Ghost. Om en åldrande man och hans cancer. Men inte många bifigurer - kanske för få.
Kanske var det hans sätt att framställa ensamhet.
Men jag minns Graham Green som sa att man aldrig ska ha mer än fem (?) bipersoner i en roman. Roth hade ingen som jag minns. Då kan det bli - eh - monomant.
Men jag tyckte ogarderat om den.
Jag känner mej väldigt nöjd med att ha väntat så länge med att läsa Philip Roth (trots lockrop från många håll), nu känns det som att jag har mycket bra framför mej.
Post a Comment