Thursday, August 21, 2014

Ring i alla klockor!

Jag sitter i ett hus på gården på Stenbocksgatan i Rörsjöstaden och väntar på att vattengympan på Kockum ska ta slut så att jag kan få simma i hyfsad lugn och ro. Det är jag och en hund och jag får min andra nysattack, allergi, men hanterbar. Och jag är hanterbart allergisk mot klor också. Och senare idag ska jag hem till Limhamn och på lördag är det mörker, då kommer Svenskarnas parti till torget och min avsky, min allergi och min vilande astma väller fram. Och jag går till deras hemsida och läser och de här dagarna läser jag också Tony Samuelssons magnifika och skrämmande Kafkapaviljongen som är en kontrafaktiskt roman om hur det skulle kunnat vara i Sverige om vi anslutit oss till tyskarna under Andra världskriget och om tyskarna segrat. Och Svenskarnas partis verklighet innehåller samma tankar, samma sluga ondska. Det är samma (med nöd och näppe) välkammade nazistiska (hjälpligt) inlindade omänskligheter och dumheter. Ring i alla klockor!

No comments: