Wednesday, May 27, 2015

Vikten av daglig lärdom


Det kan vara småsaker. Men jag ser till att lära mej något nytt varje dag. Så när vi var på väg tillbaka från promenaden till Ulriksdals slott och fantastiska trädgård (som var en skog och en park och skulpturer och en å och en damm som skulle kunna bli simbassäng och och och ... en magnifik stor sten) fick jag syn på några roliga trädfrön på marken. "Vad är det för träd?" "Jag vet inte." "Lind, kanske", sa jag och berättade en ganska lång historia om när vår klass i mellanstadiet vann en sorts flora och fauna-tävling och fick en resa till Alestads 4H-gård (som för övrigt ligger nära Vollsjö där jag bodde för tio år sen, cyklade i krokarna, korna, hästarna, grisarna) i pris. "Ja, det är det nog ...", sa hon och när vi var tillbaka i lägenheten googlade jag och det var ju inte lind men efter diverse chansningar och strul visade det sej att det var en asp. Bra, då lärde jag mej det.
Förresten! Visste du att det i Drottning Kristinas kröningståg (som färdades från Ulriksdals slott till kungliga slottet 1650) ingick såväl mulåsnor som kameler!? Här kan du se mej stå och insupa den kunskapen (och tittar du noga längst ner ser du både mulåsnorna och kamelerna):

No comments: