Thursday, June 02, 2016

sammanfattning

jag lyssnar på country music
det är höga moln i skyn
man kan nästan inte se dem
de är som slöjor, bara slöjor
de är som när barnen var små
åh, era snubblande blöjor
fiskebåtar och inälvor
måsarnas glada skrik
min brorsa och jag
våra urtvättade tröjor
när vi fiskade krabbor
när vi såg båtarna gå ut igen
när tidvattnet var lågt
när kvigorna sprang över stenarna
när stenarna var sommar och sol
när vi lyssnade på country music
Kris Kristofferson och Emmylou Harris
jag kan se genom slöjor
jag kan se genom ljuset
när tidvattnet var lågt
när vi kunde gå till himlen
vi visste ingenting om smärta då
bara gå bara gå bara gå
genom tunna osynliga slöjor
våra urtvättade tröjor
med svenska fotbollslandslaget på
Ronnie Hellström
det var ett annat ljus
det var himlen på andra våningen i vårt hus
det var en helt annan dröm

jag lyssnar på stark men vemodig country
jag vet inte hur länge jag orkar
trutarna genom slöjorna i skyn
kråkfåglar som letar smycken
eller brödsmulor eller parfym
eller jag som inte orkar
som har badat, sitter och torkar
i vinden under solen
det känns som att jag inte orkar
flyga upp i träden
bara country music och Lloyd Cole
leta efter brädor
bygga flottar eller fartyg
jag vet inte hur mycket allt kostar
jag anstränger mej och hostar
ett skepp kommer lastat med snor
det är som när barnen var små
när jag själv var liten
att Ronnie Hellström stod i mål
och motade bort alla bollar
att veta att vara viktig och behövd
att veta var man bor

jag lyssnar på country music
jag hör en man orera på bussen:
"det är mina pengar de stjäler!"
och folk som vänder bort blickar
jag ser inget ljus i det
men maskrosorna som krossar golvet
en flicka som reser sej upp
hennes hår är ljust blått
hon strålar från tårna
"jag ställer inte upp!
jag vägrar lyda dina lagar!
jag vet att jag vet vad jag vet
du borde vara tacksam för vad du fått"
och folk som hummar och nickar
och vi har lite mer att göra
riva tornet och bygga nytt
innan alla kan få leva värdigt
eller åtminstone slippa vara sopor
en värld som väntar på att bli färdig

jag lyssnar på country music
jag ser fåglar ovanför molnen
jag ser en flygmaskin på väg
jag tänker på de här dagarna
när jag försöker summera livet
jag är fyrtiosex år
jag åker mycket tåg
jag kämpar mot alkohol
jag kämpar mot svettiga nätter
tidiga morgnar när hon ska till skolan
arbetsbordet, gatan nedanför, rullgardinen, solen
en himmel ovanför taken
ibland längtar jag
ibland drömmer jag mardrömmar om kajaken
att den välter och jag drunknar
men ibland flyter den som ett mjukt spjut
har ofta ont i min rygg
jag badar och simmar
när jag rör hennes lår är jag trygg
och när jag lyssnar på Loyd Cole
why I love country music

nu är det natt
måsarna har somnat
jag har en urtvättad tröja och långkalsonger
mina döttrar är hos sin mamma
de är säkra där
jag lyssnar på countrysånger
ibland låter det som åska
jag vill vara en målvakt
som stoppar alla vassa bollar
min flickvän är sextio mil bort
hennes säng är så oändligt mjuk
jag vill vara den som jonglerar, trollar
får det att försvinna, allt sjukt
jag sitter över bilarna mitt i ljuset
helt synlig i fönstret
om någon skulle vilja skjuta mej
jag känner mej alldeles mjuk
ingen smärta i min rygg
jag lyssnar på Kris Kristofferson
caseys last ride
det gör ont, men jag är alldeles trygg

No comments: