Friday, October 28, 2016

Landskronanostalgi

Just nu spelar några av mina gamla landskronabekanta på en krog i stan. Punkfavoriter och egna låtar. Istället för det gamla tradiga coverdravlet. Jag hade gärna varit där men jag har två barn och en tvättstuga i källaren.
Så kul vi hade på det sena 80-talet och tidiga 90-talet. I replokalerna på Alléskolan. På Akropolis, Jockes och Tycho (Mon Ami), och Latino och alla andra halvskumma ställen.
Ibland kollar jag på Youtube efter band från Landskrona. Rattlesnakes dyker upp en del. Ibland åkte vi till Carlssons i Lund när de spelade där. Och Bramleys och Skalatones, härliga tider.
Jag bor i Malmö nu. Ibland saknar jag verkligen Landskrona. Den ofta utskällda staden. Jag saknar kreativiteten som fanns på så många ställen, människor som kunde vara destruktiva (som jag då och då) men som alltid var skapande, som skrev låtar, spelade rugby, gjorde teater, ordnade fester med uppträdanden, tatueringar, hejade på BoIS, var politiska. Attityden: "Säg inte till mej vad jag ska göra, jag gör min grej!"
Ja, jag önskar att jag vore där ikväll, med Stolle, Micke, Jazzaren, Pågen, Pisa och alla de andra. Kör hårt!

Hoogans Hjältar
Rattlesnakes

No comments: