Thursday, October 27, 2016

Simning och Buster

De senaste veckorna har jag simmat fyra gånger i veckan igen, Hyllie, Kockum Fritid i Malmö och Mörbybadet när jag är i Stockholm. Det är härligt. Och nu när det blåser mindre är hösten nästan vår. Det är skönare att cykla då. När jag är på Hylliebadet betalar jag alltid trettio spänn extra för relaxavdelningen med de dåliga omklädningsrummen. När jag går förbi de olika varma och kalla smbassängerna och torrbastu och ångbastu längtar jag så efter att ha simmat klart. Just då vill jag inte simma. Men det ändrar sej, efter de åtta första längderna kickar välbefinnandet in. Det brukar bli 64 längder, 1600 meter, ibland ner, någon gång bättre. När jag simmar i femtiometersbanorna räknar jag ändå 25-längder. Jag räknar och har ofta bestämt i förväg vad jag ska tänka på, något jag skriver t ex. Den senaste tiden har det varit mycket om diktsamlingen och om Orsa som jag ska till två gånger i början av -17. Sen rakar jag mej på toaletten. Sen går jag upp till relaxavdelningen. Min flickvän vill inte att jag läser Buster offentligt när jag är med henne. Men nu har jag varit i en Busterperiod och måste veta hur det går för Åshöjden och IFK Trumslagaren och de som spelar rugby, läser på tåget och i den varma relaxbassängen, sen doppar jag mej kallt, sen utomhusbubbel och torrbastu och ångbastu, ibland i den kalla igen, och sen avslutar jag i den varma. Det kan ta en timme. Efteråt är jag avslappnad och känner mej duktig.


No comments: