Sunday, November 20, 2005

Jag har aldrig läst Lotta Lotass. Aldrig Paul Auster eller Kerstin Ekman. Jag började på Proust men la av, det var många år sen. Jag läste Joyce, Porträtt av konstnären som ung man efter att ha läst Dylan Thomas, Porträtt av konstnären som valp. Jag har inte läst eller sett Sagan om ringen, inte ET eller Star Wars. Jag har aldrig lyssnat på Belle and Sebastian.
Det blev nyss söndag. Min fru och dotter sover, nån kom med taxi utanför fönstret i Limhamn. Det rånas som aldrig förr i Malmö. Jag ska köpa ett trygghetslarm till min fru, ett till mej själv också tror jag. Det är inte gamla kärringar som råkar illa ut, men det är dom det skriks om, för deras söner är fyrtiotalister. Jag blev rånad för några år sedan, en kniv mot magen några meter från bankomaten. Jag var ofta jävligt full på den tiden. Han snodde mina stålar och tog mina kort. Jag tog en taxi och kom efter ett slag på att jag inte kunde betala, blev utslängd vid Möllevångstorget i Malmö. Bohemparadiset. Hann krita några öl innan jag tog mej hem. Jag vet alltså vad jag talar om, rån är inte så farligt. Men det var då, nu ska jag köpa trygghets larm av Brottsofferjouren, de kostar hundra spänn och låter högt, ser ut som en tuschpenna, det är inget skämt. Jag vill inte att min fru ska bli rånad, hon är rädd på cykeln i mörkret. Jag vill inte ha det samhället. Rädda underklassen!
Jag har aldrig läst Harry Potter eller Joyce Odysseus, eller Eyvind Jonssons. Jag kan nog inte ens stava till Eyvinds efternamn. Jag började på Tåbb med manifestet en gång.
Jag lyssnar på Toni H nu. Han har kört på speed i flera år. Jag ville höra hans historia, den är okej.
Jag har inte köpt Kents nya, men lånade den på bibblan häromdagen. Vilket skit! Jag gillade Kent innan, dom är i min ålder. Men det verkar som att dom i takt med att dom blivit äldre blivit än mer kvasiallvarliga/djupa. Namedroppa Shelley och Pollock och sånt. Mixa sången långt bak och vara allmänt tradiga och låtsas att man är independent. Vadå? Varenda sextonåring som varit olyckligt kär och skrivit en dikt om det köper ju deras plattor. Vara ärlig, det är min paroll.
Jag blir förvånad när människor inte läst Dylan Thomas´ änkas självbiografi, eller dom som inte läst Tousaints tre första. Slas Hylinger, Slas Östergren och Slas.
Jag är mycket tacksam för det Proust och Joyce gjorde, dom lärde mej mycket av det jag kan, indirekt. Det ska man tänka på, vi blir påverkade av musik och böcker som vi inte hört eller läst. Staffan Percy sjunger nu, en dikt av Bo Setterlind. "Vindarna vaknar och vänder." Det är grejor i natten det.

3 comments:

Jonas Bergh said...

Den största kriminella invandrargruppen i Sverige är skandinaverna. Rånare tillhör ofta underklassen, så har det varit mycket länge. Dagens underklass består av människor från många olika länder. Världen består av många kulturer, Sverige tillhör världen. Det är vad jag har att säga i detta ämne.

Anonymous said...

vindarna vaknar och vänder skrevs av Bo Setterlind!

Jonas Bergh said...

Tack. Jag hade en känsla av att jag var ute och cyklade där, men kunde inte kolla det. Jag har en förmåga att bara ha halvt rätt ibland, i det här fallet:Bo.