Saturday, January 07, 2006

Nere för räkning i Malmö och Köpenhanm

Det var -96 -97. Det går in och ut och upp och ner. Snart ska jag skriva om dom ljuva åren, men jag måste gå igenom detta också. Ganska mycket misär, men med ett glatt humör ofta, och alltid drömmar framåt och uppåt.
Det var till exempel Upplandsgatan vid Bäst i Malmö, Bäst som heter Lidl nu, som ligger mellan Södervärn och Dalaplan. Jag i min lägenhet utan dator men med mycket papper att skriva på, så åkte jag till min kompis Windy ibland och skrev in på hans dator, till mina föräldrar i Landskrona ibland för att låna deras dator. Jag har för mej att jag även åkte till Skurup nån gång. Det fanns alltid människor som ställde upp. Men jag skrev för lite.
Den ende som var lika pengaslarvig som jag var Danne, han bodde också på Upplandsgatan. Vi hade vår firma: Buffel och Båg. Den gick ganska bra. Vi lyckades ofta låna pengar så att vi kunde ta oss till krogen. Just det, jag överklagade att jag nekades studiemedel, fick rätt, mina universitetsmisslyckande var preskriberade. Jag fick stålar retroaktivt efter att ha levt på Soc, var rik där ett tag.
Men innan. Danne och jag gick mot Möllevången, slank in på Azale ibland innan. Men allra helst på Malaga på Claesgatan. Där spelade Geta synt och sjöng och hennes karl, han hade ett elektroniskt trumset, tryckte på baskaggepedalen som gick till en sladd. Spansk Simon och Garfunkel. Guantanmera. Galonbås och billig öl och skratt, galgskratt. Igår var Danne och jag på Möllan. Same same, but very different.

En morgon i maj stod jag utanför Fredmans på Regementsgatan. Träffade en tjej som jag aldrig sett tidigare, vi delade en taxi, det visade sej att vi bodde i samma hus. Vi hånglade lite och sen var vi en knasig sorts blandning av vänner och kära.
Skakiga morgnar. Bussen till Falsterbo och det tomma danspalatset, och alla dom där stålarna, retroaktivt studiemedel (jag tog inte ett enda filosofipoäng, skulle vara författare), och vi åkte till Skagen, blev av med varandra på färjan på nåt sätt. Jag minns inte. Men bodde på hotell i Fredrikshavn, kom aldrig till Skagen. Åkte tillbaka till Köpenhamn, och till Lund där Skalatones spelade. Sen hamnade vi fanimej på Fredmans igen. Så var den cirkeln sluten, men den snurrade vidare på annat håll. Toves och min cirkel var mycket knölig och rolig i flera år.

Och jag bytte lägenheter och när Tove bodde i Köpenhamn, och sen i Thailand. När jag gick ut med Danne tre eller fyra dagar i veckan, så blev det ändå några halvhyfsade dagar kvar med bara folköl och skrivande. Jag fick nästan ut en bok på Bonniers, fram och tillbaka men till slut sket det sej.
Jag träffade Kristian Lundberg på en fest, han jobbade med Anders Bräck (som har Pequod tillsammans med Per Engström) på Tidskriftsverkstaden i Malmö. Så småningom fick jag ett projektjobb där, låg och sov i pannrummet där jag skulle sortera tidskrifter, eller satt på långluncher på Bullen. Eller käkade Fishermans Friend och försökte kränga tidskrifter. Jag fick min första bok utgiven också. På GME-Förlag i Landskrona som totalt gav ut tre skönlitterära böcker (två var mina), annars bara fackböcker (skrivna av kvinnan som ägde förlaget).

I slutet av 1999 hade jag gett ut två böcker. Slutat jobba på Tidskriftsverkstaden, var ganska risig, men cyklade en del och simmade en del. Ofta kom jag inte ner till Kockum där simhallen låg. Jag hade köpte en billig lägenhet tillsammans med min mamma (men bodde där ensam). Hade ställt in mej på att leva resten av livet ensam. Rätt skönt. Jag ville skriva böcker och småsupa, hoppades på att hitta nån sorts balans, alltid optimistisk. Jag trodde inte att någon skulle kunna förstå mej, någon tjej, skönt att vara ensam då, ha kortare förhållanden då och då. En annan anledning till min självvalda ensamhet var att jag visste att ingen skulle kunna älska mej och stå ut med det liv jag levde utan att ställa krav på förändring. Dom öl jag drack så ofta, alltid. Att jag kunde vara stolt om jag inte druckit något innan klockan tolv. Varje dag.

Jag var på Tidskriftsverkstaden för att kopiera nåt manus gratis. "Det är party här ikväll", sa Anders. Ost och vin. Ja visst.
Den kvällen följde Johanna med mej hem. Fem och en halv månad senare gifte vi oss, det är nästan sex år sen. Efter lite mer än ett år blev jag nykter. Så kan en solskenshistoria också se ut. Om det hade varit så enkelt ...

10 comments:

Anonymous said...

Du levde verkligen upp till myten om den missförstådde poeten, Jonas. Det är något naivt över det samtidigt som det förför. Jag har alltid fallit för den typen av män. Det kostar på!

Jonas Bergh said...

Ja, det kostar på. Det handlar inte alltid om att leva upp till en myt. Jag söp inte för att jag var missförstådd poet, försökte inte låtsas att jag var det heller. Jag söp för att jag var alkoholist, det är jag fortfarande fast i en betydligt mildare tappning. Min alkoholism utvecklades tidigt i en på ytan, och även på många sätt på djupet, lycklig uppväxt. Men utanförskap.
I bästa fall lär man sej något. Det är meningslöst att ångra sej och jag har ingen anledning att göra det. Jag är mer lycklig än olycklig.

Anonymous said...

Gillar din blogg, små fina historier om livets jävlighet.
Men, är det du skriver ämnat endast för bloggen eller är det något som är publicerat eller ska publiceras?

Det känns Malmö, även om du skivit om Borås hade det känts Malmö, det är trevligt, och lite jobbigt samtidigt. Tack

Jonas Bergh said...

Hej. Nä, det ska inte publiceras, med några få undantag: På väg till Kliniken är ett utdrag ur romanen jag skriver på. Det finns även en historia om en resa till Helsingör som skrevs till en svensk/arabisk nättidning, samt ett utdrag från min roman Och fortsätta vidare bort). Annars är det snabbskrivna historier. Att jag skrivit om min dåtid är för att jag läste något liknande på en annan blogg: Childejakob.blogg.se (tror jag), samt att en gammal skolkamrat på Fridhem har en blogg där hon nämde något som fick mej att tänka, ja vadå, jag skriver lite. Det var någon som frågade något också, har jag för mej.
Det är ju det fina med en egen blogg, men kan göra vad man vill, låta det bli vad det blir.

Anonymous said...

Detta var ditt bästa inlägg hittills, får mig att vilja läsa ännu mer! Ville bara skriva det...

Helena Looft said...

Jag gillar också det du skriver här - det är ärligt på ett mycket befriande sätt, tycker jag.

Jonas Bergh said...

Tack för berömmet. Nu får jag kanske skriva om något annat, bara för det.
Augusti kan ju vara klibbig. LT Fisk (Johan) är en kompis till mej, han kommer också från Landskrona, är tre år yngre. Han tog förstöver min lågstadielärarinna och senare även fröken på mellanstadiet. Vi gick på den lilla Borstahusskolan som numera är bostäder med utsikt över Öresund. Johan är mjukhård vissångare (jag kommer inte på nåt annat), inte Stefan Sundström eller Winnerbäck eller Cornelis eller nån annan. Mycket egen skånsk. Lite Will Oldham kanske. Pelle Ossler som jag är mycket förtjust i. LT kommer snart med sin andra platta. Han har varit underhållning på tre av mina fyra releasepartyn.
Vi framträdde tillsammans i Kulturmanegen -04. Det var mycket roligt, svart kanske men med humor, hoppas jag. Humor försöker jag alltid använda mej av.
Dan: Malmö och Landskrona är städerna som format mej allra mest. Landskrona är mindre men mycket lik Malmö. Hårda städer, vackra på många ställen (Landskrona är vackrare). Droger, kriminalitet, hög invandring, arbetslöshet. Men mycket annat också. Hade jag varit uppväxt i Borås vågar jag påstå att jag skrivit annorlunda, om inte annat för havsbristen. Jag hade kanske skrivit om djur.
Portugal och Spanien har också betytt mycket för mej, även om jag vistats betydligt mindre där än i Skåne. En gång var jag i Borås (Poetry slam-tävling)och bodde på hotell, enligt uträkningar som jag och min fru har gjort borde vår dotter ha gjorts då. Vi döpte henne inte till det, men kallar henne fortfarande för lilla Borås Bergh ibland.

Jonas Bergh said...

LT Fisk: kvastfening.blogspot.com

Daniel said...

Tack för en läsvärd blogg och en bra bok (och fortsätta vidare bort). Ser fram emot mer.

Jonas Bergh said...

Daniel: Tack själv.