Monday, September 18, 2006

Ytliga lösningar bland latmaskar i Landskrona

Sverigedemokraterna fick över 20% av rösterna i Landskrona.
Jag vet inte om jag vill gå på fotboll idag.
Jag vet inte om jag vill hälsa på grannarna vid kolonistugan.
Valvaka på en pizzeria som ägs av en kurd, det är beviset på att dom inte är rasister, enligt ledaren.
Pizzerieägaren tycker att Sverigedemokraterna är främlingsfientliga.

Nästa gång jag ska framträda i Landskrona (om det blir någon mer gång), ska jag tillåta sverigedemokrater i publiken då. Varför ska dom få röra sej fritt?

Men, okej, det finns fortfarande 77% som inte röstar på sverigedemokraterna.

Det är lätt hänt, att säga att man inte vågar gå på krogen, att man inte vågar vara ute efter mörkrets inbrott. Det är lätt att slinka ner en lättrasistisk valsedel i kuvertet.

Sossarna borde ta ett stort ansvar för det som har hänt, rannsaka sej själva och förändra till det bättre.

Dom människor som inte är dumma i huvudet men ändå röstar brunt bör också ta ett stort ansvar och även dom rannsaka sej själva, förändra till det bättre.

Det är aldrig enkelt. Det finns inga enkla lösningar eftersom det inte finns några enkla problem.

Jag frågar mej ständigt, i alla samhällsskikt, var tog solidariteten vägen?

10 comments:

Jonas Bergh said...

En sak till. Jag är ofta på krogen i LA, ensam. Jag rör mej ute efter mörkrets inbrott. Tillhör målgruppen, det är oftast män som råkar illa ut.
Peppar, peppar, jag har ännu aldrig blivit rånad i LA.
En gång i Malmö dock på nittiotalet.

Daniel said...

Jag är ledsen Jonas. Det är inte roligt. Det är obehagligt, så obehagligt att det inte går att beskriva.

Windy said...

Nu marscherar de igen. Ein Volk, ein reich.
Piss off SD och jag vill inte vara med längre.

Anonymous said...

Det är säkert många som tror att dom på detta vis tvättar på det fula från Landskronas dåliga rykte. Men det är tvärtom.
Och dom bråkiga invadrarungdomarna (som inte behöver försvaras i vått och torrt), tror idioterna att dom kommer att uppföra sej bättre, när dom känner sej hatade.
Och1 Dom ickebråkiga invandrarungdomarna, hur känner dom sej, med alla snea blickar.
Värre och värre.

Anonymous said...

Jag läste DN i morse och häpnade över resultaten (Sd, NSF osv). Det är helt VANSINNIGT att sd kan få över 20% i en ort. Var femte jävla person??? Förstår din ambivalens inför platsen du växte upp på. Fast sedan såg jag nåt som var ganska galghumoristiskt mitt i alltihop, en moderat i Kristianstad (tror jag) som ansåg att hans största problem med stadens nazister var att han aldrig kommer ihåg vad de kallar sig nuförtiden. "Men nu tänker jag att de har samma initialer som Naturskyddsföreningen", sa han. Mnemoteknik at its best. Och då tänkte jag att så länge det finns moderater med nån form av humor får man väl stå ut med mänskligheten trots allt.

l.t. fisk said...

Herregud. Man undrar ju. Det är ju ingen ny sak, det där med främlingfientlighet. Det där har man ju bråkat om alltid i Landskrona. Öppet. Jävla invandrare. Blattar. Allt det där har jag hört, kanske framförallt från dem som kom strax utanför ifrån. Dösjebro, Kävlinge, Häljarp. Men det har ju funnits. Hela tiden. Men förr fanns det inte samma alternativ. Samma rumsrena alternativ i politiken. Nu finns det det. Nu är man omöjligt ännu öppnare med det. Ergo. Och de etablerade slår ifrån sig. "De har fel." säger man. De är dårar, säger man. Ok. De är dårar som nu sitter med 22%. Jag vet inte. Inte roligt.

Anonymous said...

Det är bra Anna. Världen går inte under för detta. Jag känner många moderater med humor.

Daniel said...

Hur gick det med jurysittandet förresten?

Anonymous said...

Jo tack, det gick bra. Det var på Barbros, Ramlösa och kaffe. Och jävligt varmt. Det var duktiga berättare, men precis som på Poetry slam så skojas det för mycket, som om man är rädd för svärtan, det är den som gör en bra historia, tillsammans med humorn, givetvis.
Segraren Anders Granström (?) var mycket duktig. Han var med i Teatergruppen Oktober som gjorde pjäsen Sven Klangs kvintett som senare Stellan Olsson gjorde en mycket fin film i. Ständigt blir man nykär i den unga Eva Remnaeus.
Vi får inte glömma Eva.

Windy said...

Eva Remaeus hette hon ...