Thursday, September 07, 2006

Ingenting när det regnar mjuka småspik i Limhamn

Jag skulle skriva om Pogues.
Jag skulle skriva om bröderna Farnerud.
Jag skulle skriva om ett hus med en sjyst trädgård och kanske ett skjul att renovera till arbetsplats. Eller en friggebod. Eller ett pingisbord och en hårdrocksgitarr i källaren.
Eller, why the hell not, en swimmingpool.

7-0, vad skriver man om det. Vi måste ändå nog vinna alla matcherna, eller sex i alla fall. Och andra lag måste förlora. Och det kommer dom att göra. Vi får se.

Fotboll. Nu blir det inte Florens för mej. Ganska skönt och ganska synd.

Men det blir en roman. Lättölsalkis har börjat ta sej in i sitt andra liv, och det vet vi ju, att då har man en helt annan erfarenhet att ösa ur, men kanske ändå barnasinnet kvar, som katten sa.

Imorgon ska jag börja skriva dagbok för HD, en vecka.
Idag stod det om både mej och LT Fisk i Sydsvenskans skånska kulturstäderserie.
På onsdag ska jag vara jury i berättarslam på Barbros.
Tre grejor. Tror ni att det gör mej rikare?
Nej, varken i själen eller i högerfickan där jag har mina pengar.
Men lite dryg, kanske.

En kompis sa en gång att jag hade gett ödmjukheten ett ansikte. Det var inte ironi. Det var roligt sagt bara.

8 comments:

Anonymous said...

Fotbollsgossarna, förresten. Det är klart dom ska straffas, buspojkarna, men det var väl lite att ta i. Tänk på framtiden, Lasse, men det var kanske det du gjorde. Bara käcka kompisar i laget. Och Zlatan är ju Zlatan, och Chippen är hans lillebror som inte riktigt får vara med, hur han än försöker. Men Olof! Hur kunde du?

l.t. fisk said...

Det är som det är med den saken. Fotboll är fotboll och i det läget kunde Lasse nog inte göra annat. En markering. Och jag vet inte om det var att ta i. Gossarna behövde ju inte jobba och det är ju oftast det man inte vill, om det inte gäller något riktigt viktigt. Nu gällde det EM-kvalet och det är ju viktigt - men det var mot Lichtenstein. Sen tycker jag tidningarna kukar ur helt och fullt och det är väl deras fulla rätt och så fungerar det nu för tiden men ändå. Har Lasse nu en post som han skall upprätthålla och har fått förtroende av ledningen att fortsätta enligt kontraktet, ja, då måste ju han göra som han tror är rätt och visst vi andra kan klaga, men vi behöver väl inte lyncha, som man gjort med en annan Lasse: Lars Danielsson. Förövrigt anser jag att Kartago bör förstöras och Lasse bör avgå - för laget och sin egen skull.

l.t. fisk said...

Jag menade: "Gossarna behövde ju inte jobba. Slippa jobba är ju en vanlig skön känsla som man får då och då."

Anonymous said...

Nu slutar vi prata landslag. Jag hejar ändå på Danmark. Detta är en lokalt förankrad blogg, här snackar vi BoIS.
Eller helt andra saker än fotboll.
Konst, litteratur! Det stora och vackra och eviga. Gud.

l.t. fisk said...

Det håller gärna jag på. Lokalt. Och konsten. Vi tillhör ju Landskronas elit numera. Tillsammans med Siwan! Det är stort det. Att du skulle va med, det var ju självklart. Men att lilla jag.

Anonymous said...

Hallå ! (nästan som Ebba Grön)
Är inte BoIS konst och kultur i allra högsta grad? ………ibland……

Windy said...

Från Sydsvenskan:

Kultur i Landskrona
Kända namn i kommunen: Poeterna Jesper Svensbro och Gabriel Jönsson och författaren Jonas Bergh. Och det var här Selma Lagerlöf skrev ”Gösta Berlings saga” när hon var lärarinna i staden. Reggaebandet Svenska Akademien. Sångaren L T Fisk är härifrån.


Jo jo, inklämd mellan Gabriel Jönsson och Selma Lagerlöf ...

Anonymous said...

BoIS är kultur. Om det är litteratur vet jag inte, konst är ju ett vitt begrepp. Jo visst, smart ass, skriv raffinerat om BoIS så kan det gå under konst och litteratur.
Är konst idrott?
Ja, du vet sannerligen hur man väcker det cementerade till liv och mjukt elastiskt igen. Dom viktiga frågorna. Bra!