Thursday, December 31, 2009

Gå nu varsamt ut i natten

Det smäller och vi gnäller, på ett annat sätt.
Förr sprang vi på gatorna. Sprängde dom vi hatade. Vi trodde att vi hatade. En raket rakt in i avgasröret, en kinapuff i brevlådan. En tumme som svullnade.

Vi cyklade hem i den tidiga kvällen och sjöng om trollmor och hennes troll. Sjöng pang. Tills Anna somnade. Rakt genom staden och det smällde inte mindre i Limhamn strax efter sex.

Kristian Lundbergs Yarden.
Niels Claessons Blåbärsmaskinen.
Det rena är det svåra.
Det äkta är det svåra.
Det är det bästa.

Jag kan inte hjälpa det. Triffids Born Sandy devotional är årets bästa platta. Jag köpte den på CD, fixad i ljudet och med outgivna låtar. Convent walls var fantastisk.

Jag önskar mej stil i människors uttryckande av åsikter, inuti och utåt.
Jag tror inte att människor är dumma. Men lata och ointresserade. Slarviga, låter bli att tänka sej in i andras situationer.
Jag önskar mej snabba tankar långsamt. Omtänkande. Jag önskar mej solidaritet.

Gå nu varsamt ut i morgonen.

2 comments:

Magnus said...

Jag tror att du alltid kommer att hitta det vackra och det förfinade du efterfrågar, det du kallar stil och solidaritet. Jag efterfrågar detsamma. Jag hittar det bara inte hos tillräckligt många. Men jag finner alltför ofta att jag kan vara beklämmande dålig på att visa detsamma själv och enligt lagen om att lika attraherar lika är det egentligen mig själv jag möter när jag blir ledsen över människors beteende.
Som du också skriver, hur kan man fördöma något eller någon när det mycket ofta är en återspegling av ens eget solkiga förflutna eller fortfarande pågående.
Men problemet med, i förlängningen världsfreden, sinnesron i världen är alla människor som inte tar sig tid att tänka efter, att besinna sig. Visst har vi väl alla tillgång till samma källa?
Jag hoppas det. Jag tror på det Goda.
God Fortsättning.

jonas said...

Jag är optimistiskt lagd, även i mörkare stunder.
Kanske borde fler människor vara mer medvetna om sina egna tillkortakommanden, så att man lättare kan förstå andras.
God fortsättning på dej också.