Sunday, May 13, 2007

Besiktningsprotokoll

Det stod en tolv meter hög sibirisk gran på tomten. Och gubben satt i trädgården och såg på när vi gick omkring och glodde på det som varit hans och fruns hem i trettiotre år. Jag stannade till och pratade med honom. Han hade planterat granen själv, och björken, för trettiotre år sen. Dom var höga och ståtliga nu.
"Men nån gång måste man ju lämna", sa jag, och det var öppen visning och folk gick omkring överallt, in i förrådet som inte var helt torrt. Garaget med arbetsrummet där jag önskar ett fönster, sen kan jag sitta där.
"Jag ägnade mej åt silversmide, hobbyverksamhet", sa gubben, och det ska finnas päron, äpplen, plommon och körsbär. Och fukt och bakterier som låter illa, men jag tror inte att det är så farligt.
Jag skulle kunna bo där, kanske inte trettiotre år, men det är andra tider nu.
"Det är inte samma i lägenhet", sa gubben, och det fanns ett uterum. Och brun panel. Och möjligheter för den händige. Eller den vidsynte.

Jag genomför konstiga samtal med människor jag inte känner ibland. Ofta handlar det om någon i Landskrona som har läst nån bok jag skrivit.
Eller nån som är ensam på krogen. Som tror att jag läser tidningen och antecknar för att jag väntar på någon att samtala med.
Varför är du annars på krogen, grabben?
Men jag fick några fina historier häromdan, på Akropolis i LA.
Och jag köpte god ost i Helsingör i fredags, och fick några uppslag. Och jag skissar/skriver på nästa bok, den kommer att smälla, lugnt och städat, men smälla.

På onsdag då alltså. Stationshuset i Röstånga. Janne Rantala och en annan kille ska visa film. Jag ska läsa, och någon ska spela och sjunga. Och det är ett mycket trevligt ställe med en mycket trevlig stämning, Stationshuset. Be there, or be square!

9 comments:

l.t. fisk said...

Trevligt! Hälsa alla. På Stationshuset. Någon gång ska jag komma som privatperson. Och äta den goda maten.

Anonymous said...

Jag läste namnet Fagundez på sportsidorna idag och tyckte att det lät bekant, just det, det var ju hon som ville ha blandad sås i en av dina sånger. Fast detta var Gabriella, en syster kanske?

l.t. fisk said...

Jag tror det är en syster. Hela syskonskaran, jag tror de är fem eller sex sammanlagt, har varit inblandade i simmarsammanhang - för det var väl det det var?

Windy said...

Inslaget på Kanal Lokal är sannolikt det mest pinsamma jag sett på TV någonsin.
Programledarens fråga "Ni verkar vara lite kukiga?" är redan en modern klassiker.

Anonymous said...

Jag hoppas att du menade programledaren. Han bara attackerade, det skulle vara lite sådär Adam och Gry, tror jag. Normalt sett i direktsändning brukar man diskutera lite innan vad man ska prata om. Boken hade dom inte sett tidigare. Det är svårt att veta vad man ska göra, man borde väl gått därifrån. Så, då lärde man sej nåt idag också.

Windy said...

Klart jag menade programledaren (båda två), jag trodde det var tydligt.
Tre gånger kallade han boken "Landskronablues", två av de gångerna kontrade hans kvinnliga sidekick med den snärtiga kommentaren "yeah".
De hade också en reporter i Borstahusen som visste att berätta att "i Borstahusen finns en strand dit folk kommer för att sola och bada". Ridå.

Anonymous said...

Kan man se detta Kanal Lokal-inslag på nätet?

Anonymous said...

Ingen aning. Har inte sett det själv.

Anonymous said...

Det pratas för lite om kukar i dagens Sverige.

T.