Monday, May 31, 2010

erikssonskultursidor.wordpress.com

Där kan man läsa vad Bengt Eriksson tycker om Till Killor with love. Vad jag förstår en text som även publicerats i Ystads Allehanda.
Får mej att tänka på när Bo Bjelvehammar kom med wienerbröd till vårt hus i Vollsjö för en intervju och kaffe. Vi gick till Pumphuset sen och tog några bilder, Piratenland, och järnvägsbron där rälsen inte längre fanns.
Bengt Erikkson bodde några hundra meter bort. Vi träffade aldrig varandra. Men hans son intervjuade mej i Malmö en gång. Och Bengt skrev om mej efter att Ewa Anderssom på bibblan hade tipsat honom om En sång för Sonny och Karola, som han redan hade,om jag minns rätt.
Längre bak i dagarna minns jag Bengt Erikkson från Schlager som blev Slitz. Och att han brukar eller brukade kalla sej (populär)kulturjournalist.
Bengt Erikkson anar att Mord på Möllevången är skriven av en som läst Dan Turéll. Där är han ju inte fel ute. Jag har skrivit tre Mord-noveller. Som en rolig grej egentligen. Dan Turéll på svenska. Fast originalet är ju alltid bäst. Jag hade inte tålamodet att riktigt fördjupa mej i vad jag tycker är en smula lättsinnig (men underhållande och kvalitativ) litteratur. Jag vill göra det svårare för mej själv och läsaren. Inte för att jävlas eller för att verka skarpsinnig eller fin i kanten, för att nå ett djuppare djup och beröring bara.
Mord i Borstahusen var följetong i HD för snart två år sen. Mord i Limhamn är ännu inte publicerad, så småningom, kanske.

No comments: