Sunday, May 09, 2010

To close to heaven, that´s all

Jag läser intervjun med Ivo Pekalski i Sydsvenskan och tänker på Urban Stoltz. Urban Karelin som det sjöngs på Engelska läktaren på IP. Eller Ivo Pekalski, som det sjöngs senare.
Så minns jag när Slitz under Lars Nylins ledning skrev om nationalsånger. Och det var givetvis den sovjetiska som var bäst. Givetvis. Inget smör på det grova surbrödet.
Och blind, hade man varit om man inte såg vad det skulle bli av Ivo Pekalski.
Jag läser intervjun en gång till och utan att på något sätt använda innebörden av orden på fel sätt, tänker jag: Rätta virket. Rätta virket. Rätta virket.
Så minns jag hur jag struntade i mattelektionerna på gymnasiet, hamnade i soffan på skolbibblan, och det var mycket Hemingway då. Det var Jack Kerouac. Det var dagstidningar och musiktidningar. Det var en önskan efter att inga jag kände skulle komma. Jag kunde inte låta bli att gamänga då. Jag är egentligen ingen gamäng. Jag är en ensam människa som trivs i ensamheten. Jag har alltid böckerna och musiken.
Så minns jag en intervju med Ulf Lundell. Jag minns att jag tyckte att det var sorgligt när han berättade om ensamheten han trivdes i. Jag tycker inte så längre. Jag förstår.
Jag förstår att det kanske inte är det ultimata sättet att leva sitt liv. Men jag är så trött på människorna.
Min enda strävan är att bli mindre trött på mej själv.
Sen kan vi prata om livslögner.
Sen kan vi prata om Nacka Skoglund.
Sen kan vi höra honom sjunga Vi kommer tillbaka.
Och sen kan jag säga rakt ut i natten. Min skönaste känsla är sorgen. Så blir jag aldrig besviken.

Rolf Jacobsson skriver insändare i Sydsvenskan. Han har lärt sej skriva, Rolf. Han har inte lärt sej tänka.
En skymf mot, framför allt, SD:s väljare, om S samarbetar med M. Tycker Rolf.
Rolf! Varje röst på SD är en skymf mot mänskligheten. Det förstår inte du. Och du kan yla dej smutsbrun i dina skall om demokrati.
Rolf! Du vet ingenting om demokrati. Dom gamla grekerna har vridit sej varv efter varv i sina gravar på grund av din typ av människor, din typ av försök till människor med mänskliga känslor ingenstans.
Skäms på dej!
Det är du som indirekt startar jordskalv och vulkanutbrott. Blott och bart enbart för att du inte förstår värme om du så bränner din bleka hud bort.

Och detta är viktigt:
Dagens unga människor, mest män, har inte längre möjligheten att säga nej till värnplikt. Det är en stor brist att inte behöva ta ställning i den frågan.
Alla artonåringar borde göra samhällstjänst, till exempel ett halvår.
Konsumenten har makt. Konsumenter borde samla sej på till exempel facebook. Vi handlar inte av er, och jag orkar inte rada upp alla företag jag vill utsätta för bojkott.
Vårt största samhällsproblem är alienationen. Stoppa dess spridning! Nu! Nicka glatt till din granne. Börja där.

No comments: