Tuesday, March 15, 2011

I en annan sadel

Jag skriver egentligen roman. Men nu skriver jag klart ett novellutkast jag har haft ett slag. Jag behöver pengar och en tidning jag ibland publicerar mej i är intresserad.
Och det är en fröjd att pausa från romanen.
Det är en fröjd att märka att den idé jag hade för ett år sen, att den legat och mognat och nu kommer historien och den vecklar ut sej lite annorlunda än jag först hade tänkt.
Och jag bara befinner mej därinne och känner mej nöjd, stolt och, ja, lycklig. Jag kan.

Ibland lyssnar jag på REM, Automatic for the people oftast. Det är en förbannat bra skiva.
Sången han sjöng var min egen med Lill Lindfors, just när jag skriver om rökig och krökig enmansdansband på Strandborg i Helsingör.
Tårnets top med Gasolin just som jag skriver om att inte hoppa av färjan i Helsingör, utan att dra en runda till medan restaurangen håller på att stänga.
Och sen tillbaka.

No comments: