Wednesday, June 29, 2011

Käre Hasse

Jag läser i gårdagens tidning, Tidningen VI.
Det är ärligheten.
Det är öppenheten.
Det är rädslan.
Det är givetvis humorn.
Men det är svärtan jag älskar.
Det är Den enfaldige mördaren.
Det är också en flykt tillbaka till en tid som vissa tror var trivsam vargavinter och solskenssommar alltid. Äppelkriget. Picassos äventyr. Foten i en potta. Blommig falukorv. Näringsidkare Lindeman på Kiviks marknad.
Nu har vi bara riktig vargavinter kvar.

Det är den humanistiska attityden.
Och när jag nu tittar på tevedokumentären från i fjol för tredje gången, den kärleken som finns i Gösta Ekmans röst när han pratar om Hasse, när Stellan Skarsgård pratar, den känner man inte för en ond man.
Jag älskar inte allt han gjorde, men jag kommer alltid att högakta Hasse Alfredson.
Jag tror att det handlar om mod och kärlek.

1 comment:

Magnus A said...

Han har varken mobiltelefon, telefonsvarare eller laptop, sa Tages fru i en nylig intervju i HD, han tror inte på sånt.
Just det. Där nånstans finns en av trådarna som väver Hasses magiska skimmer. Ett liv i den märkliga verkliga världen långt från uppkopplade vilsna väsnande egon.
Med en axelväska och den bruna ganska fula men vackra kostymen som långsamt med en fundersam men välvillig knyck försvinner med sin ägare bortöver Änglamarks ännu skånska hedar.
Alltid Hasse, givetvis.