Friday, July 08, 2011

Näe, jodå ...

Så. Nu har jag efter två månader bestämt mej på riktigt. Jag har skrivit på kontraktet. Jag kan lova att det aldrig blir som i filmerna du älskar och MORD kommer ut på King ink Förlag någon gång under sensommaren eller hösten.
Vad det gäller Jag kan lova ... har det aldrig varit någon tvekan. Jag är mycket stolt över pojken (nästan) som skrev den boken.
MORD var det som gjorde mej tveksam.
MORD är en sorts antideckare i tre delar, och två av dom har redan blivit publicerade (en i HD och en i Till Killor with love), fast inte i samma versioner. Och nu tillkommer ju Mord i Limhamn, och tillsammans är det en roman med en löpande, tja, vi kan säga kärlekshistoria.
Jag vill inte lura någon.
Men jag tycker att boken får andra dimensioner när den publiceras som det var tänkt, tredelad.
Dessutom kommer båda böckerna i pocket, mitt favoritformat, och billigare än inbundet.
Jag skriver annorlunda där, ljusare. Och jag är ingen deckarförfattare. Det var liksom aldrig meningen. Det kanske är en pastisch. Men när jag nu korrläst så är jag förtjust, framför allt dom som någonsin satt sin fot (eller vill göra det) i Borstahusen, Landskrona, Malmö, Möllevången, Limhamn. Och givetvis dyker det upp lite Spanien, det hade inte varit jag annars. Ja, alla ni, kommer säkert att tycka att det är kul eller intressant.
Jag har berättat flera gånger att jag älskar att läsa Dan Turélls historier från, mestadels, Vesterbro. Det är lite så jag tänker, att man ska få traska runt i miljöerna i sitt huvud. Och lite deckarpussel på det, lite humor.
Det är bara jag som är rädd för att det inte är svart nog.

Jag lyssnar på webradio. Det är regnavbrott i Båstad och man hör kommentatorn prata i telefon rakt ut i sändningen.
Jag föredrar damtennis framför damfotboll. Fotbollen kan ofta vara som att se BoIS i sina sämsta stunder, det passas så mycket fel.
Men man ska inte jämföra så. Jag är mycket glad för Sveriges framgångar i VM, låt oss hoppas att dom fortsätter.
Och VM är VM. Och slår man världsettorna så slår man världsettorna.

Jag kan lova ... kommer att få ett förord som handlar lite om tiden när den blev till, många år för en så tunn bok.
Och bakside- och katalogtexter ska skrivas.
Och jag vet att jag har pengar på åkkortet. Och jag har lite danska pengar kvar. Och det är dejligt i Köbenhavn när det regnar. Och jag arbetar bra där.
Så jag drar.

Det kommer antagligen att arrangeras två släppfester, en i Landskrona och en i Malmö. Med musik (jag hoppas på Hoogans i LA och kanske Andi eller L.T. Fisk i Malmö, men jag har inte frågat någon av dom än, kom ihåg det) och med Tomas Ekström och förhoppningsvis Daniel Pettersson som båda är aktuella med böcker på King ink Förlag. Och ett glatt humör.
Vi får se när och hur det blir. Jag får återkomma.

Andra boknyheter, nä, men möjligheter: Till nästa höst hoppas jag att både min nya roman och Elsas och min barnbok är ute.

9 comments:

Mathias said...

Några tips på hur man kommer igång med skrivandet? Har en idé på en bok men hur går man tillväga? Skriva bakgrundsfakta om de olika karaktärerna på egna anteckningar för atty kunna hänvisa till när man beskriver dem i böckerna osv? Tips emottages tacksamt...!!

Anonymous said...

Ja du. Mitt bästa tips är att skriva och skriva, för hand eller på dator. Att försöka hålla sej till historien man bestämt men inte stryka och tänka: det här går inte, i det första skedet. Bara skriv och skriv, låt det flöda. Så att du är inne i boken. Stryka och ändra, lägga till, förtydliga, kan du göra sen.
För att skriva en bok på trehundra sidor måste du minst skriva femhundra. Ibland tar sej projektet nya vägar. Du får nya ingivelser. Skriv bara. Det är som längdåkning. Du måste träna hundratals mil för att kunna vinna en femmil. Nåt sånt.
Själv tänker jag mycket och gör anteckningar, utkast, skisser i min skrivbok, lär känna karaktärerna. Sen utvecklar jag det i datorn.

Jonas Bergh said...

Det var alltså jag som skrev tipsen, eller vad vi ska kalla det. Av någon anledning blev jag anonym. Det var inte meningen.

Jonas Bergh said...

En sak till. Så gott det går handlar det om att ta sej in i boken, vara där. Jag cyklar och simmar mycket, då sätter jag igång med att tänka på olika episoder jag håller på med, ibland löser jag berättartekniska problem då, eller kommer på nya idéer. Man kan givetvis göra sånt även om man inte simmar eller cyklar. Men att ha boken i sitt huvud så mycket som möjligt, leva den, liksom.

Tommy Enström said...

Roligt att "Jag kan lova ..." återutges.

Lukas said...

Hej Jonas! Bodde du på Skurup när du pluggade där? Om ja, kan du rekommendera det?

Ha det bra.

Jonas Bergh said...

Jag bodde där en månad, sen flyttade jag till Malmö. Jag kan kanske rekomendera det, men jag hade redan bott ett år på en folkhögskola i Svalöv så jag var ganska trött på den typen av boende då. Har du kommit in?

Lukas said...

Det brukar nog lätt bli så, ett år räcker kanske, om man inte hamnar med absolut rätt människor som står ut med en själv.

Jag kom in på två olika, skrivarkursen och journalistlinjen, och jag fick tänka hårt och länge. Sedan valde jag journalistlinjen. Det är en dröm jag haft länge, precis som jag haft med det skönliterära skrivandet. Ibland måste man göra tuffa val. Men då känner man sig inte så tuff. Tack för tipsen och hjälpen, att du tog dig tid, låta mig störa dig.

Och jag läser vidare i din blogg.

Jonas Bergh said...

Grattis.