Wednesday, July 27, 2011

Upp i älgarännan

En kväll efter ett besök i Malmö kom jag hem till Vollsjö, det var 2003 eller 2004, stängde jag av mopedens motor och den rullar tyngre då, blir svårare att styra. Jag tog av mej hjälmen och det var mörkt men jag såg det vita, två storkar som satt på taket, en på skorstenen. Det var sent på kvällen och Johanna och Elsa sov, men jag väckte Johanna för att hitta kameran, storkarna. Hon trodde inte på mej. Jag kan se tecken i allt.

Det slutar inte ryka. Som alltid är det bildande att läsa Niklas Orrenius. Bildande, detta förhatliga ord för dom rasistiska och korkade anhängarna av, till exempel, Sverigedemokraterna (Ja, vad ska ni göra, mörda mej? Kom igen bara!).
Niklas Orrenius skriver om sd-puckot Erik Hellsborn som menar att det är muslimernas fel att stackars Anders Behring Breivik kallblodigt skjutit ihjäl ungdomar och barn.
I dagens sjuka samhälle, vilket ofta sd-idioter och andra empatilösa idioter i olika gammeldags partifärger brukar påpeka, kan man alltså inte gå säker.

Den sista sången jag lyssnade på i freestylen den kvällen var Lars Winnerbäcks Söndermarken. Det är en magnifik sång om det Sverige vi växte upp i. Det enda Sverige man egentligen behöver känna till. 70-och 80-talets (om vi bortser från dom sex patetiska borgerliga åren) Sverige. Med lite omorganisation (mer öppenhet, mer jämställdhet på alla plan, mer avslappnad och vuxen, ansvarsfylld, hållning till alkohol), så är det dit man ska sträva. Inte till ett orättvist 30- 40- eller 50-tal. Det sjöngs inte vackrare sånger då. Inte på riktigt.
För övrigt är Lars Winnerbäck inte som Mikael Wiehe för mej. Men ändå. Två tre, ibland fyra låtar, på en platta platsar på ett blandband. Även om jag inte spelar in blandband längre så är det där mina kriterier stammar, platsar den här låten på ett blandband? Och tro mej, jag har spelat in många.

Detta med dom okunniga människorna. Bråda dagar nu Jimmie. För dina puckoanhängare är inte lika smarta som du. Och många är gamla sossar. Dom går på feeling och nostalgi och sentimentalitet. Varenda dag, Jimmie, fram till nästa val, ska jag påminna om den slipade rasisten som hyllade sd, han som mördade ungdomar och barn som var för frihet och solidaritet, och Jimmie och Fredrik: FÖR ALLA MÄNNISKOR.
Hat föder hat, Jimmie.
Jag hatar inte dej, men jag avskyr dina åsikter. Jag avskyr inställsamma lismare, var dom än dyker upp. Jag känner några stycken, jag vet hur dom jobbar, jag ser hur furorna faller i väljares eller ensamma bekräftelsesökande människors ögon.
Vad jag menar: Alla är med och skapar det samhälle man lever i. Om man låter egoismen och det egna välbefinnandet helt ta över så gräver man en mycket djup grav, till exempel på en ö i Norge.
Om man medvetet flyttar gränsen för vad som är lögn och sanning, till exempel om muslimer, skapar man avgrunder som människor omöjligt kan ta sej över.
När politiker på höga poster, framför allt i Folkpartiet och Moderaterna (om vi då undantar sd-puckona), flirtar öppet med smygrasismen.


Söndermarken är en park i Köpenhamn som ligger nära Zoo. Det är inte ofta jag är där. Det finns en ironi i att Lars Winnerbäck döper en platta, och en låt om ett fjärran Sverige (ett Sverige med Olof Palme och blandekonomi och en strävan efter ett samhälle som skulle bli bättre, FÖR ALLA).
Det finns en ironi eftersom Lars Winnerbäck (liksom jag gör ofta) åkte till Köpenhamn för att skriva sångerna. Ett Köpenhamn (som förvisso inte är brunast i Danmark) där tidningarnas insändarsidor fylls av öppet rasistika kommentarer. Där gränserna redan är flyttade så långt det går, där gränserna bekläds av taggtråd och ammunition.
Och ett Danmark där debatten inte förs i smyg av anonyma mesar. Ett Danmark där man till och med skriver ut sin adress under debattinläggen.
Danmark är som Sverige ett skitland med människor som är så jävla lyckligt lottade att det enda dom har kvar är att gnälla eller titta på Olsenbandet eller Jönssonligan och tycka att Ulf Brunnberg är en hyvens karl. Ulf Brunnberg som jag för övrigt stötte på i Helsinggör en gång, han hyggede sej.
Danmark och Sverige är två länder med så mycket positivt i sej. Synd att man oftast koncentrerar sej på det dåliga.

I Sjöbo kommun som Vollsjö tillhör, stoppade man en spelning med ett hiphop-band från Rosengård. Ett band som eleverna själva röstat fram till vad dom helst ville höra. Men föräldrarna protesterade och skrev listor, dom ville inte ha invandrarpropaganda. Rektorn vek ner sej som en mjuk svamp (eller, han kanske tyckte likadant) och ett gäng femtioåringar som körde sextiotals-covers spelade istället. Jodå.

2 comments:

Magnus A said...

Var väldigt rädd för "ignorant people" sa en irländare till mig.
Och han borde ju veta vad han pratar om. Dumhet är direkt länkat till att vara icke utbildad men det är naturligtvis att förenkla det hela. Du föds in i ett socialt sammanhang och utifrån detta formas din intelligens i samspråk med det genetiska arvet. Vad fan nu intelligens är. En relevant fråga då detta begrepp slängs hit och dit beroende på politiskt läge.

Jag är en stark förivrare av allas möjlighet. Men det kanske är gammalmodigt, isåfall är jag just det. Gammalmodig men framförallt en förivrare av allas rätt till det goda!!!

Jonas Bergh said...

Bildning, inte utbildning. Jag anser att det är en viss skillnad. Jag är själv till stor del autodidakt även om jag efter gymnasiet studerat en del (det mesta på folkhögskolor). Jag tycker också att det handlar om intresset att förstå. Givetvis spelar den kontext man fötts in i roll. Bildning (i mina ögon) är inte synonymt med akademisk utbildning. Till exempel sossarna (bl a ABF) har ju i åratal sysslat med att försöka bilda befolkningen på olika sätt. Och att glorifiera sjuttio- och åttiotalet gär ju även mej gammalmodig.