Monday, July 07, 2014

Väderomslag

Supersommaren tog paus. Men först hann vi sitta i solen i en komfirmationsträdgård och ha det trevligt. Och vi hann med att bada på Cement i Borstahusen, rutcshkanan och simma ut till flotten där man kan dyka från två eller en meter. De skräniga tonåringarna vågade inte lika mycket som jag. Det kändes fåfängt bra.
Så kom regnet och vi åkte bil med en motorgräsklippare i bagaget till Asmundtorp, där bodde Gunnel och Hans, där bodde vi tills jag var fyra år, trädgården som rullade ner till bäcken. "Och där är ju Clifford!" han fixade gräsklipparen på ett kick medan vi var på lekplatsen och regnet tilltog.
Sen Rönneberga, Vadensjö och Säbytrakten där pappas mormor och morfar bodde, där farmor växte upp och var skolkamrat med han som blev professor sen.
Och hästarna. Och jordgubbarna som glänste i jorden. Och ensilage och Anna påpekade korrekt att det var hästarnas mat på vintern och där! sa pappa: "där bodde han som var med i Bonde söker fru, jag gick i skolan med hans mor." "Tittar du på Bonde söker fru?" Nä, det gjorde han ju inte men bonden som sökte fru sägs ha köpt upp tre eller fyra eller fem gårdar och har möjligen nu den säkert femte största gården i Skåne (om han har en fru vet vi inte): "... hela vägen ner till motorvägen, vad högt här är, en klar dag kan man se hur långt som helst ..." Ja, en klar dag, tänker jag i regnet men nu är det senare och jag sitter i mitt gamla pojkrum och barnen ser en vhs-film med Nalle Puh och hans vänner och fönstret är öppet och där är havet och ... och det börjar bestämt klarna över Danmark.

No comments: