Saturday, June 18, 2016

lite om nu

vaknar tidigt på morgonen, eller sent i natten, ibland somnar jag om, jobbar med romanen, vilar från dikterna innan nästsista redigeringen, måsarna, i onsdags skulle min mormor fyllt 100 år, ibland saknar jag henne väldigt, den härliga problematiska människan, köpte marmelad till min mamma, cyklar, badar varje dag, läste Mick Walls bok om Lou Reed, och Jenny Diskis Främling på tåg, två helt olika böcker, en intressant bok och ett till viss del nytt perspektiv på en människa som jag lärt mycket av, och ett mästervek, Jenny Diski är verkligen bra, i sina stunder genial, helt nära och enkel, idag ska vi ha minigolfkalas för min yngsta dotter, sen ska jag cykla mer och bada mer, hålla mej borta från dikterna igen, få distans, innan strykningarna, få ordning på den där romanen, hon ska få tala mest, tror jag, måsarna stör mej inte, jag tycker att de är liv, varit en del på Möllan senaste tiden, där har måsarna sitt nya hav, sina nya fiskar och kaninungar, kasserade frukter och grönsaker, bortslängda falaflar, hamburgarerester, några slogs om ett äpple, det är livet, det är världen, måste sova eller bada nu, sen åker jag till Stockholm, sen åker jag till Småland, sen åker jag till Frankrike, hoppas att någon ringer snart, måste ha ut boken i höst, vet inte varför, rastlösheten, att vilja vidare, när något är slut är det slut, lämna det då, tänk på allt som finns kvar, tänk på alla som finns kvar, en bok är bara en bok, den är förhållandevist lätt att lämna.

No comments: