Tuesday, June 14, 2016

Slutfasen

Jag älskar den här tiden. När manuset är nästan klart. När jag bara ändrar detaljer. När allt flyter lätt. Regnet faller. Blåsten. Jag har varit på skolavslutning. Jag har cyklat vid Kroksbäck, Lindängen, Kulladal, dammarna vid Augustenborg, den härliga Norra Grängesbergsgatan. Simmat.  Men, alltså, att bli glad av att läsa det jag skrivit, att det är bra litteratur. Att hålla på med småändringarna. Det är fan livet! Det är andra saker också, att se hennes ögon när de skrattar. Att höra min dotter spela blockflöjt, Mamma Mia osvängigt härligt, på skolavslutningen. Och den som F-klasserna alltid sjunger, om att alla kramas i Köpenhamn, en fästeman. Jag fattar inte varför vi ska sjunga den stabbiga nationalsången. Men att sen få återvända in i min boks värld, dikterna, ett komma, en strykning, ett tillägg, att lyssna på Tom Waits. Jag är inte bäst, men ganska nöjd.

No comments: