Monday, July 18, 2016

Sjöarna och motorerna

"Vadå, det är minst sexhundra hästkrafter, sexhundratio!" Jag är tillbaka i Malmö och jag vaknade till en molnfri himmel, som blev mörkare och det duggade lätt när jag badade. Det saltare vattnet. "Noll till hundra på tvåkommatre sekunder." Jag äter lunch. Extra sallad. Jag saknar golfen ganska ofta. Jag saknar profilerna. Jag saknar roddbåten och bastun. Jag kan inte släppa det, inte än. "Fan, det går fem liter bensin bara man startar." På fredag i nästa vecka ska jag presentera några författare, och Thomas, fotografen, Och L.T., poeten och musikern, på Slottscaféet i Landskrona. Jag kanske läser något ur den kommande diktsamlingen. Jag vet inte. "Bensin i blodet, bensin är som blod." Jag vet inte. (Jag döpte en bok till Någonting i blodet en gång, ändrade sen. Jag var 34 när jag köpte min första och enda moped, vilket antiklimax, en instängd mullrande känsla. Jag bryr mej lite om motorer. Det fanns en båtmotor i skjulet i Småland. Den fick ligga kvar. Vi ville bara ro. Jag har börjat lära mej att älska sjöar.)


No comments: