Monday, November 21, 2016

Love Olzon

Love Olzon har kommit med en ny platta. Han gör det ibland. Synd att så få märker det. Han är alls inte perfekt. Men bra. Och alltid intressant.
Love Olzon har alltid varit som min bror. Jag tycker att vi känner varandra.
Jag känner mej som Love Olzon ganska ofta. Jag är alls inte perfekt. Men bra. Och alltid intressant.
Ibland råkar jag hamna i situationer där jag säger: "visst, jag kan vara lektör." Fast det säger jag inte. Jag säger hellre handledare, det tycker jag är ett fint ord. Ord förändras, deras innebörd. Lektör har blivit ett fånigt ord för någon som vill tjäna pengar på att hjälpa halvtaffliga egenutgivare att tro att de kan skriva (alltså: inte alla lektörer, absolut ine, men när marknaden öppnar sej och alldeles för många vill skriva böcker, öppnar sej också möjligheten för oseriösa aktörer, lektörer som inte brinner för litteratur. Ni som brinner, känn er inte träffade).
Du måste alltid måste skriva. Det är den första och enda regeln (sen kommer kunskap, redigerande, tålmodighet och sånt, men det är oviktigt om du inte måste).
Annars kan du skita i det.
Jag är en jävligt bra lektör för den som vill skriva bra litteratur.
För den som bara vill tjäna pengar (eller är så fåfäng att tro att MIN historia är värdefull utan finess), finns det andra vägar att gå.
Ja ja, Love, Bella Ciao var kanske inte ditt mest självklara coverval. Men, som vanligt, jag respekterar dej och tycker mycket om dej. Bra trumljud också.


2 comments:

Unknown said...

För en gångs skull håller jag inte med dig - att vara lektör innebär inte att tjäna pengar på halvtaskiga manus.A) Pengarna jag tjänar står inte på långa vägar i proportion till det antal timmar jag lägger ner på jobbet eller de antal decennier jag har läst litteratur. B) Min uppgift är att lyfta fram det som är bra och ta bort det som inte är bra. Finns inget som är bra, säger jag det. C) Jag är precis som du en jävligt bra lektör och lektörar för att jag verkligen gillar att läsa och för att jag har kompetensen.

Jonas Bergh said...

Jag förstår att du inte håller med, Katrine. Jag håller inte med helt och hållet själv ens. Jag vet att det finns jättemånga bra lektörer. Men ibland blir jag väldigt trött på tonen i vissa sociala medier, där man alldeles för lite diskuterar litteratur, och alldeles för mycket pratar om pengar. När allt verkar vara geschäft. Det är helt fel att tänka så, när man skriver, anser jag. Och jag betvivlar inte för en sekund just din kompetens eller drivkraft. Det tror jag att du vet.