Tuesday, November 22, 2016

Väx upp i det friska ljuset!

En gammal kompis är ilsken på fb. Hans bilkörning är hotad. Eller, det är för trångt på motorvägen mellan Helsingborg och Malmö. Det är alltid synd om bilisterna. Jag skriver: "Åk tåg, cykla." Då blir han arg, då är jag korkad: "Vad fan vet du om mina behov!".
Bilisterna kan verkligen inte se en värld utan deras bilar. Som ska komma fram gratis överallt. Cyklister ska helst mejas ner. Västvärldens bilister verkar vara de mest lättkränkta, hujedamej, om någon andas vägtull eller rimligt för oljan som förstör vår värld.
Jag är så jävla trött på att betala era jävla vägombyggnader, så jävla trött på att andas er skitiga luft, så jävla trött på när ni skiter i högerregeln, för jag är ju bara en simpel cyklist. Så jävla trött på när ni slänger upp era dörrar och jag måste väja och ramlar och stukar foten. För ni måste ju fram, ni har ju bil, er tid är världens viktigaste. Världens tid som rinner ut stör ju inte er, ni lever ju för alltid i er bil.
Ni måste ändra er världsbild.
Ni måste förstår att ni är en belastning.
Kom ut i ljuset! Kom ut i friska luften! Upptäck bussarna och tågen! Upptäck cykeln och benen!
Ja ja, som min gamla kompis så förnärmat skriver: "Vad fan vet du om mina behov ..." osv.
De flesta behov är skapade och går att ändra.
De flesta miljöförstörande behov behöver ändras, och det snabbt.
Nä nä, som jag säger: "Väx upp i det friska ljuset!"

No comments: