Saturday, October 12, 2019

Kom igen, solen

Jag började mitt läsande liv med Tvillingdetektiverna. I sjuan gick jag över till Agatha Christie. Det visas en dokumentär om henne på svt-play. Den ska jag se vid tillfälle.Det var något exotiskt. Det lever kvar, att ta sej in i andra världar med hjälp av litteraturen. Jag hängde på högstadiets skolbibbla, Bibblan som en stark kraft av luftintag, av liv. Sen kom Saabyes Christiansens Beatles, Lundell, Kerouac, Bukowski, och Birgitta Stenberg Marguerite Duras som jag kämpade för att ta mej in i. Willy Vlautin är mitt senaste fynd, jag längtar så efter en ny bok av honom på svenska. Nu kommer solen igen. Jag har tvättat kläder i duschen, finge de bara torka snart. Jag vet inte om jag ska ta en cykeltur och spara simningen till imorgon när Kockum stänger senare. Jag vill basta, tar kanske Sibbarps kallis idag, men vill gärna ha sällskap. Det är verkligen gott med frysta hallon, limejuice och lite socker. Jag är glad att det fortfarande finns ett ljus att skönja. Jag är glad för min nygamla soffa.

No comments: