Sunday, October 27, 2019

Tågen och tristessen.

Den råkapitalistiska tiden, den skamlösa kommersiella tiden.
Det finns en bra sak jag kan komma på med den nya tiden,
Det är söndagarna. Det är långfredagarna. Det är att allt inte är stängt.
Det har blivit ett annat ljus, i denna vintertidens första dag.
Igår var jag i Borstahusen med Elsa. Det var ett annat mörker, och regn. Kring mina föräldrars hus alldeles nära havet, vinden från sydväst, och regn, känner man verkligen hösten in i märgen.
Men en trevlig kväll inomhus.
Pappa körde mej till stationen. som så många gånger förr. P2.
Vinden på perrongen när i alla fall tåget kom i tid.
Elsa stannade hos farmor och farfar.
Några förfulla 25-åringar gapade och jag saknade alla trasiga freestyles som ligger i mina trasiga lådor.
Lördagkvällarna på tåget är sej lika, som 80-talet när vi tågade (turade på pågatåg) några varv till Kävlinge.
(Är det för övrigt någon som vet hur tågtrafiken såg ut 70- 80-tal i LA, visst var det väl tågfritt några år?)

No comments: