Saturday, December 03, 2005

Serums död, jag kommer till det.
Jag hade gärna lagt in lite bilder och länkar och sånt på den här bloggen, men jag vet inte hur man gör, orkar inte lära mej. Jag har ett dåligt tålamod, ingen drivkraft att lära mej nya saker inom teknik.
Vi bodde på ett halvkass hotell i Köpenhamn i natt, Johanna och jag, åt kinesisk buffé och lyssnade på en helkass trubadur på Brooklyn en tvärgata från Nyhavn, lite uppfräschad krog, men fortfarande Nyhavn som det var för tio år sen. Inga norrmän.
Serums död, Tidskriften Serum. Det är inte sorgligt, det är bara som det är. Allt tar slut, man pallar inte, det är inte meningen att man ska palla. Jag har lite minnen dock: Jag hade nyss debuterat, min första bok (Jag kan lova att det aldrig blir som i filmerna du älskar) kom ut i slutet av 98, några månader senare kom första Serum. Där fanns ett utdrag av den kortromanen. Jag minns första eller andra festen på gamla gamla Inkonst på Ängelholmsgatan. Och sommaren 2000 i Kulturmanegen som började i Arvika där jag var full och spelade basket med två poeter (Eva Ribich och Pär Hansson), jag halkade och bröt armen, läste med mitella på festivalen dan därpå. Sen hem till Skåne och vi fick skaffa en ny gitarrist till vårt framträdande på Serums malmöfestivalskväll. Trummor, bas, gitarr, körsångerska och fiol, och jag som sjöng. Jonas Bergh och Kamraterna. Den gick väl sådär, min nystartade musikkarriär. Ja, det var Serum, Iodine Jupiter var också med, honom har jag aldrig älskat.
Serum dör, Tomas och dom andra kör vidare med annat, så måste det vara. Men tack för ett bra jobb, grabbar!

3 comments:

Ola Lindvall said...

Hej Jonas! hittade hit tack vare Looft, som jag bjöd på indiskt häromkvällen (tills. med Janne Hjalmarsson)... Hon påminde mig om hur vi kramade dig på Mosebacke för... ja, länge sedan, hyllade dig som den STORA poet du är, och att vi nog var lite för påflugna kanske... Kul ialla fall. Tekniken för en blogg är ju, ganska simpel trots allt. Kan TC Ericsson lära sig, så kan väl du! Bit ihop, byt ut engelskan som återstår, fixa några länkar så blir du gladare. Nästa år kan du sedan kanske länka i en bild eller två?! Keep on rollin'

Serum said...

Hej Jonas, jag har inte hunnit läsa igenom din blogg ordentligt förrän nu, så jag läste just dina ord om Serum. Vi var lite oroliga den där gången 2000 när du sent omsider dök upp med armen i bandage! Men det blev en bra kväll i alla fall, ju! Och Jupiter är en jättesnäll kille!

Jonas Bergh said...

Jupiter är säkert en jättesnäll kille. Det tror jag verkligen. Det är bara det att jag inte är så förtjust i det han gör.