Friday, March 21, 2008

Dom är inte kloka, katolikerna

Som barn och ungdom i Spanien. Alltid över Valborg. Men vi såg inga eldar brinna.

Jag var trettio och vi åkte tåg. Som galna med sina processioner. Vi kom inte över gatan till barerna. Som fågelskämmor.

Kvart i sju vaken som ett skott. Långfredag 2008. N.P. Möller, fastighetsskötare på DVD. Det är en present som jag vill kontrollera först. Simrishamnsgatan 16. Han med det blonderade, permanentade håret bor kvar sen början av sjuttiotalet. Hans butik med elektronik av alla slag. Han har alltid funnits.
Möllevången var annorlunda då. Var annorlunda på nittiotalet när jag var mest aktiv där. Är annorlunda nu. Andra dialekter uppifrån.

Om man tar bussen söderut på Gran Canaria hittar man en riktig stad med riktiga människor. Dom stora flickorna skulle tvunget äta bläckfisk på ett ställe vid Poeternas torg, med en halvknackad kypare.



Jag ska på spåret norrut. Men vart? Leksaksort som luktar. Danska för stad.

2 comments:

Daniel said...

Osby. Den var för enkel.

Jonas Bergh said...

Hade jag orkat lägga ner tid på dylika gåtor så hade jag jobbat med det istället. Det torde vara en lukrativ bransch.