Wednesday, June 04, 2008

Himmel ...

"Vi ska inte fira Sveriges nationaldag, vi får ju inte lov att vara svenskar ...", säger ett pucko från Ekeby i Radio Malmöhus.
Alla andra pratar om det fantastiska Norge.
Svenskar är det gnälligaste folket i världen, och det mesigaste, och det lataste. Gå ut och fira er förbannade nationaldag då! Vem hindrar er?
Om alla gökar som säger att vi ska vara som dom fjöntiga norrmännen (som i sin masspsykos ger sej ut och firar) hade firat så hade det blivit något. Fråga mej inte vad.
Vad jag vet firas den fabricerade fåndagen på hur många ställen som helst.
Firar gör man när man har något att fira. Till exempel när Zlatan gjort mål i EM.

Apropå EM. Innan Portugals match på lördag ska jag prata med en journalist i Folkets Park i Malmö där matchen visas på storbildsskärm. 20.15 tror jag tiden var. Vad jag förstår ska jag också synas på storbildsskärmen, det vill till att måla sej gul och blå då.

Och glöm aldrig. Länder som inte är så bortskämda. Länder som har i ganska färskt minne krig och ockupationer, revolutioner. Dom firar för att det finns något att fira.
Vi är långt nere på promilleskalan om jag skulle säga hur stor del av det svenska folket jag skulle vilja fira. För det är människorna som är landet. Och svenska folket är ett småsint folkslag som vägrar förstå vilken förbannad tur dom har haft som ändå fötts just här, långt från krigen.
Och skitsnacket om dom som byggde upp landet. Vi blev en rik nation för att vi fegade ur, svek en sak, under andra världskriget.
Och ändå bor jag här.
Och ändå längtar jag hem när jag har varit utomlands i några veckor.
Och ändå längtar jag bort.

Svår match idag. En sån vi bara ska vinna. Sju-noll.

4 comments:

Johan said...

Vadå, "för att vi fegade ur?" Är det fegt att inte ställa upp på krig? Isf önskar jag att fler människor och fler länder vore fega!

Krig är idioti, det om nåt är en masspsykos. Tycker du att vi i Sverige inte bör fira vår nationaldag förrän vi varit med i ett krig?

Jag menar det finns folk som inte bryr sig om fotboll. Som skiter i hur många mål Zlatan gör. Folk som inte målar sig gul och blå i ansiktet för att det är EM. Ska inte de kunna fira sin nationaldag, utan bli kallade för puckon och gökar?

Anonymous said...

För att halvcitera Lagerbäck: Du ska inte lägga ord i min mun.

Puckot var den som ringde in till radion. Han hade den rasistiska underton som många svenskar har. Huruvida nationaldagsfirarna är puckon vet jag inte.

När man skriver till exempel så är det just ett exempel. Det finns tusentals saker att fira. Som när Henke gör mål. Säkert också om Sverige vinner melodifestivalen och liknande "stora" saker. Det är oftast då vi får en samlad svensk kollektiv samling. Känner en samhörighet, inte under nationaldagen.

Vår nationaldag är fabricerad, det känns så konstlat, men människor får fira hur mycket dom vill. Men jag tycker ändå att många är gökar och att det är fånigt.

När Gustav Vasa blev kung tillhörde inte Skåne Sverige, och det är den händelsen som är den viktigaste i vårt nationaldagsfirande.

Vad det gäller fegade ur så handlar det om Sveriges bockande och bugande för Tyskland under andra världskriget, som gjorde att vi slapp bli invaderade. Som gjorde att vi hade ett enormt försprång vid krigets slut, som gjorde oss till världen rikaste (eller nästrikaste) land. Jag pratar alltså om att snacket om folket som byggde upp landet innehåller mycket nys. Det är den svenska självgodheten som dyker upp igen.

Runt om i Europa och övriga världen finns det länder som PÅ RIKTIGT byggt upp sina länder, sina ruiner. Som har det i relativt färskt minne. Det är skillnad, vill jag påstå.

Själv är jag pacifist sedan tjugofem år och jublar över nedmonteringen av försvaret, där tycker jag att Sverige gör en bra sak, är ett föredöme.

För övrigt tycker jag att hysteriska fotbollsfans också är töntigt, men att det nog är fantastiskt att vara där.

Anonymous said...

Jag håller helt med dig om att det är dags att sticka hål på det självgoda pösandet om att Sverige minsann inte varit i krig på 200 år. Vi borde verkligen ha gått in i kriget, om inte annat så för Norges, Danmarks och judarnas skull. Men när det skulle ha varit aktuellt så var en mycket stor del av den härskande klassen garderobsnazister. Så för min del så fastnar stoltheten över den långa freden i halsen.
Däremot tycker jag att man absolut får måla sig gul och blå och vråla nationalsången för full hals hela 6 juni om man vill. Inga problem med det, så gör alla länder. Så varför gör man inte det då, om man nu vill det? Det är ungefär som alla som pratar om hur tillknäppta svenskar är - ja, det är bara att knäppa upp själv, så får man se vad som händer...

Johan said...

Men alltså, andra världskriget är väl inte följd av judeutrotningen. Den hade ju inte ens startat när andra världskriget utbröt. De flesta länderna gick inte med i kriget för "judarnas skull" (eller danskarnas eller norrmännens). Det är väl i stort sett bara amerikanarna som gick in i kriget efter det att det blivit känt vad som pågick i koncentrationslägren!

Däremot kan man faktist se judeutrotningen som en följd av andra världskriget. Hade inte kriget pågått så hade judarna transporterats ut ur landet istället för till lägren.

No More War! Fotbolls EM funkar som en bra sublimering av samma hatkänslor, länder- och folk emellan, som
1:a och 2:a världskriget. Skillnaden är bara att här gäller det inte att döda så många människor som möjligt, utan att göra så många mål som möjligt. Två gjorde vi igår, och förhoppningsvis gör vi två till på lördag!