Friday, June 20, 2008

Medan jag lyssnar på Leonard Cohen

Vinter vid Grand Central-Lee Stringer
Lasermannen-Gellert Tamas
Sjunde juli-Jill McCorkle
Agadir my love-Pamela Jaskoviak
Sekonderna lämnar ringen-Stig Claesson

Under en militärgrön presenning ligger jorden som låg där min bod ligger nu. En kulle av plast att åka pulka från, att ha till sin egen ö och värld.
Uppe på presenning har regnet vräkt ner en plastburk med blommor som Elsa och Minna har plockat. Dom hänger paraplyer upp och ner i plommonträdet.

Stilla dagar på floden-Sture Dahlström
Kaktusstigen-Sture Dahlström
Änglar blåser hårt-Sture Dahlström
Hemingways sista flamma-Jan Sigurd
Ok, amen-Nina Solomin
En desertörs bekännelse-Joshua Key

En gammal Månadsjournalen om Salman Rushdie. Att leva under dödshot.
Jag vet alldeles för lite om min farmor och min mormor.
Allt jag skriver är en väg mot förståelse.
Kommer du ihåg när vi hörde ett flygplan i luften, sprang och gömde oss under taket. Bomberna kommer. Sovjet kommer. Det var så i slutet av sjuttio- och början av åttiotalet. Att leva under dödshot.
Alla dessa tidlösa rädslor.

The Trinity sessions-Cowboy junkies
The caution horses-Cowboy junkies
The first of a million kisses-Fairground attraction
In my tribe-Nu glömde jag namnet på gruppen. Men: ”Hey Jack Kerouac, I think of your mother, and the tears she cried …”

Det finns en dröm om ett evigt liv på Saltkråkan. Det finns en dröm som tror att det var så det verkligen var.
Det finns en klocka som alltid går för fort. Och jag tycker inte om att springa.
Det fanns en bild i religionsboken när jag gick i åttan. Genesarets sjö, så stilla och blå. Och en klippa att dyka från. Jag stirrade och stirrade tills flygplanet äntligen lyfte mot Spanien.

No comments: