Tuesday, November 09, 2010

Linda Lovelace svepte förbi i en artikel häromdagen

Henrik Pettersson har skrivit en bok som heter Jehåvasjäveln. Den utspelar sej i Malmö. Den slinker ner.
Jag har hela tiden trott att Henrik Pettersson är Henrik Petersen som ibland recenserar böcker i HD. Om jag minns rätt har han även nyöversatt Hamsuns utvecklingsroman Svält.
Jehåvasjäveln är en utvecklingsroman, by the way. Och den innefattar ett uppbrott från den kristna rörelsen Jehovas vittnen.
Hade det inte varit för det hade det varit vilken ung-man-bok som helst, eller inte. Uppbrott som uppbrott. Fast ... den där myten om att ung-man-sökande-romanerna är till förväxling lika är en myt skapad av lata recensenter. Till exempel "poeten" Petter Bengtsson.
Så Ung-man-söker ... bla bla bla, Jehåvasjäveln, på inget sätt en dålig bok. Men inte heller riktigt gripande eller drabbande, eller stilistiskt intressant. Och, det kan jag säga till Henrik Pettersson, ungdomen är jobbig med regler och uppbrott även för en vanlig svenska-kyrkan-kille som undertecknad.
Men det är alltså en helt okej bok, läsvärd. Den kom 2008.
Jag ville bara skriva det.
Jag skriver för sällan om debutanter.
Om man inte räknar in Knut Hamsun där. Och det vore nog en smula slött.

1 comment:

Jonas said...

Markens gröda. En annan bok av den norske författaren Knut Hamsun. Också den alldeles betagande i sin moderna ålderdom.